Filipijnse chauffeurs zijn de nieuwe slaven van Europa.
Dat schrijft Huub van den Dungen namens de vakbond FNV Bondgenoten in een reactie op het nieuws – en de ophef – over de inzet van Filipijnse chauffeurs bij het Letse transportbedrijf Dinotrans.
“De salarissen waartegen de Filippijnse chauffeurs worden tewerkgesteld, zullen ongetwijfeld nog lager liggen dan de salarissen van de Oost-Europese chauffeurs”, aldus van den Dungen, die daarmee een stukje tekst overneemt uit het Truckstar-bericht, waarmee het nieuws in ons land bekend gemaakt werd.
Inmiddels heeft de Zweedse topman van Dinotrans in een verweer gezegd dat de Filipijnen tussen de 1.400 en 2.000 euro per maand verdienen.
‘Moderne slaven’
Dit blijft echter buiten beschouwing: “Als argument voor het aanwerven wordt verwezen naar een acuut chauffeurstekort. Maar met de huidige Europese werkloosheidscijfers weet iedereen dat hiervan geen sprake kan zijn. Wat men eigenlijk bedoelt is dat er een tekort is aan goedkope arbeidskrachten, of beter gezegd moderne slaven.”
Ook wordt een pleidooi voor fiscale harmonisatie in Europa toegevoegd:
Harmonisatie
“Het is een bewijs dat Europa dringend wakker moet worden uit de neoliberale droom en met spoed acties moet ondernemen om tot een sociale en fiscale harmonisatie te komen waardoor iedereen in Europa met gelijke wapens kan strijden. Het vereist politieke inzet om deze ontwikkelingen een halt toe te roepen en de Europese markt te beschermen tegen een verdere sociale afbraak die al geruime tijd geleden in gang is gezet.”
“Het openstellen van de grenzen in Europa en het aansluiten van de Oost-Europese landen zonder fiscale en sociale harmonisatie zette de loon- en arbeidsvoorwaarden sterk onder druk. De transportsector kwam in een neerwaartse spiraal terecht die de laatste jaren zware sociale en economische schade in de sector heeft aangericht. Met de inzet van Aziatische chauffeurs gaan we nog een stap verder in deze neerwaartse spiraal en raken de verhoudingen in het wegtransport helemaal zoek”, aldus FNV Bondgenoten.