Facebook-actie maakt veel los

20 februari | 16:50

Facebook-actie maakt veel los

De Facebook-pagina ‘Actie In De Transport’ heeft inmiddels veel los gemaakt.

Verschillende media hebben er over bericht, waaronder RTV Utrecht en PowNed. Op de pagina zelf, die inmiddels zo’n 4.800 leden heeft, staan veel gepassioneerde uiteenzettingen van chauffeurs die de toekomst van het Nederlandse wegtransport somber inzien. Men voelt zich machteloos en onder de voet gelopen door de massaal ingezette goedkope Oost-Europese collega’s.

Er moet iets veranderen, actie is nodig
En ook al verschillen de opmerkingen van toon, over het volgende is men het eens: iets moet er veranderen in het Europese wegtransport om de goed opgeleide Nederlandse chauffeur van uitsterven te behoeden, en er moet actie gevoerd worden om die verandering te bereiken. De actiebereidheid is groot. We pikken het niet langer.

De directe aanleiding van de actiepagina op Facebook was het recente nieuws over de inzet van Filipijnse chauffeurs door een Lets transportbedrijf. Voor velen was dit de spreekwoordelijke druppel. Maar nu is de vraag: hoe gaat er actie gevoerd worden?

Hard actie voeren, maar…
Als het aan een grote groep chauffeurs ligt wordt er op korte termijn hard actie gevoerd met wegblokkades op veel plaatsen in Nederland. Omroep PowNed haakte daar direct op in door onder de dreigende kop ‘Truckers willen verkeer platleggen‘ een sensationeel en niet zo positief verhaal te schrijven over ’truckers’ en hun actieplannen. 

Maar niet iedereen wil op de Franse manier het land platleggen, zo blijkt ook. Dat raakt namelijk de verkeerde mensen en genereert weinig symphatie onder politici en de bevolking, die veelal niet op de hoogte zijn van de problemen.

De EU is oorzaak van het probleem
Eén van de opmerkingen op de Facebook-pagina luidt dan ook: “De problematiek ligt bij de politiek en de EU. En ja, ook ondernemers doen zaken fout, maar de politiek en EU geeft hen wel de mogelijkheid om reden dat nog steeds de regelgeving onduidelijk is. Die partijen moeten de deksel op de neus krijgen. Niet een land en/of landen compleet gaan ontregelen. Hier win je geen sympathie mee.”

Een ander schrijft: “Actie, aanpakken, blokkeren… Hoe? Wat? Eerst maar eens overleggen wat te doen voordat straks twintig van ons opgepakt worden na wilde acties en de rest weer met de staart tussen de benen aan het werk gaat. We hebben een unieke kans door de grote belangstelling om het nu eens GOED te doen.” 

Emailadressen
Daarnaast roepen velen op om de politiek duidelijk te maken dat het niet langer kan met de uitholling van het transport. Zij plaatsen bijvoorbeeld emailadressen van Tweede Kamerfracties op de pagina. Sommigen begrijpen niet waarom de vakbonden niet eerder in actie zijn gekomen.

En er zijn er die oproepen ons te verenigen met buitenlandse collega’s die in hetzelfde schuitje zitten. Want ook in landen als Zweden, Groot-Brittannië, Duitsland en België wordt het wegtransport uitgehold.

Vergadering
Zondag aanstaande is er een vergadering op een nog onbekend tijdstip en locatie. Dit meldt één van de mensen achter de actiepagina, Nick Brands. Hij vraagt een ieder zijn/haar idee te geven over welke vorm de actie moet hebben. Hiervoor is ook het volgende email-adres in het leven geroepen: actieindetransport@gmail.com. Alle punten worden serieus genomen en er gaat gekeken worden naar een actiedatum. Wordt vervolgd.

Evenementen agenda
07 december | 12:00
Mega Trucks Festival 2024
26 juli | 12:00
Profile Truckstar Festival 2025
17 mei | 12:00
Putte Lights on 2025
31 mei | 12:00
Truckshow Zonder Naam 2025
30 mei | 12:00
Truckshow Nederhemert 2025
16 maart | 12:00
29e DAF verzamelbeurs
Zie volledige agenda