Supermarkten werken aan een systeem om hun leveranciers sneller te laten lossen op de DC’s.
Voor velen van ons is het een bekend verhaal. Je komt aan bij een willekeurig DC, je meldt je aan de poort, je parkeert de truck, loopt met je hesje en de hele papierwinkel naar het kantoortje, je meldt je daar ook aan en vervolgens is het wachten tot je voor een dock mag. Dan is het gauw lossen en als je pech hebt sta je weer een tijd te wachten omdat alles tot de laatste verpakking gecontroleerd moet worden.
Leveranciers begeleiding
Nu is het niet bij ieder DC even erg. Maar verschillende supermarktketens hebben besloten om leveranciers administratief te gaan begeleiden. En dat kan voor ons als chauffeurs betekenen dat we sneller aan de beurt zijn omdat een voorganger eerder weg is, en omdat we zelf ook sneller een afgetekende vrachtbroef in de hand gedrukt krijgen.
Leveranciers van onder andere AH, Jumbo, Makro, Plus en Sligro zullen dt jaar gevraagd worden om zogeheten SSCC-codes op GS1-palletlabels aan te brengen. GS1 Nederland is een stichting die zich bezighoudt met verbeteringen in de keten.
Dat klinkt wat ingewikkeld maar de bedoeling is echt om de goederenaanname sneller te laten verlopen.
Bron: EVO – Foto: Lossen bij een DC kan soms een langdurige aangelegenheid zijn.