Met de lancering van de nieuwe Arocs, sprak Mercedes-Benz voor het eerst ook over de nieuwe 15,6 liter motor, de OM 473.
Dit is het zwaargewicht in de nieuwe Euro 6-motorenserie van Mercedes-Benz, maar er is nog weinig over bekend gemaakt.
De motor is een zes cilinder lijn-motor, heeft een cilinderinhoud van 15,6 liter en komt niet alleen in de Arocs beschikbaar. Hij wordt vanaf eind dit jaar ook leverbaar in de Actros, en opvallend genoeg zelfs in de Antos. Er komt geen Euro 5-versie meer, zo op de valreep van het Euro 6-tijdperk.
De motor zal in drie vermogensvarianten te bestellen zijn: 517 pk met 2.600 Nm koppel, 578 pk met 2.800 Nm koppel en 625 pk met 3.000 Nm koppel.
Ter vergelijking
Dit zijn respectabele koppels. Ter vergelijking, DAF’s sterkste Euro 6-motor, de dertien liter MX-13 met 510 pk, heeft een maximum koppel van 2.500 Nm, prima voor het Europese wegtransport en ook ruim voldoende om in Nederland een zestigtons LZV mee trekken. Maar Scania en Volvo streven Mercedes volledig voorbij.
De Scania R730 heeft een koppel van 3.500 Nm en de Volvo FH16 750 heeft een koppel van maar liefst 3.550 Nm. Wie zat te wachten op het verder verzetten van de vermogens-bakens, zal daarom teleurgesteld zijn.
Eigenrijders
Mercedes mikt met de OM 473 op eigenrijders, Scandinavische en Australische transportbedrijven en zwaartransport-bedrijven. Overigens is ook het kleinere broertje, de 12,8 liter OM 471 – die sinds de lancering eind 2011 in de nieuwe Actros geleverd wordt – een zes cilinder lijnmotor. Mercedes neemt dus afscheid van haar V6- en V8-motoren.
Detroit Diesel
Beide motoren zijn door Daimler Trucks ontwikkeld samen met dochteronderneming Detroit Diesel. Die biedt de motoren aan als de types DD13 en DD16 op de Noord-Amerikaanse markten in onder andere de nieuwe Freightliner Cascadia, (Freightliner is ook een Daimler Trucks-dochter).
EPA 10 en Euro 6
In Amerika voldoen de motoren aan de EPA 10 uitlaatgas-norm. Die ligt niet ver onder de Euro 6-norm. Het ligt voor mondiale truckbouwers als Daimler Trucks dan ook voor de hand om dezelfde motoren voor Amerika en Europa te ontwikkelen. DAF-moederbedrijf Paccar deed hetzelfde met de MX-motor, en ook Volvo Trucks bouwt motoren voor haar wereldwijde truckrange.
De OM 473 heeft common rail brandstof-injectie. Door variabele inspuit-momenten toe te passen loopt de motor zuinig in zeer uiteenlopende situaties. De juiste hoeveelheid brandstof op het juiste moment zorgen voor een stille, soepele verbranding, aldus Detroit Diesel.