We hadden de foto’s al gezien, maar Mercedes-Benz heeft ‘m nu officieel gepresenteerd: de Arocs.
De Arocs is het nieuwe bouwvoertuig van Mercedes-Benz en volgt op de lancering van de Antos en nieuwe Actros.
De truck zal vooral verkocht en opgebouwd worden als kipper of bijvoorbeeld betonmixer en als twee-, drie-en vier-assige trucks geleverd worden, met maximale voertuiggewichten van achttien ton tot 41 ton. De Arocs gaat de strijd aan met de Volvo FMX en bijvoorbeeld de Renault Kerax. Overigens komt de Arocs ook als trekker op de markt en uiteraard met en zonder autolaadkraan. Wellicht volgt voor de Nederlandse markt een zwaardere vijf-assige versie.
Mercedes heeft de Arocs niet alleen als een robuuste bouwterrein-truck ontworpen, met een hoog geplaatst chassis; men heeft de truck ook bijzonder veelzijdig willen maken.
Enkellucht op de achterassen
Als gevolg daarvan is er een grote keuze aan cabines – veertien varianten – en een grote keuze aan asconfiguraties en welke assen allemaal wel en niet aangedreven kunnen worden. Interessant is ook de optie om de achterwielen op super singles te krijgen in plaats van dubbel lucht-wielen.
Hiermee wordt gewicht bespaard en Mercedes claimt dat de Arocs de eerste vier-assige betonmixer is waarmee acht kubieke meter beton meegenomen kan worden zonder te zwaar te zijn, (in dit geval is dat een standaard Duits maximum gewicht voor een dergelijke vierasser van 32 ton).
Beide achterassen zijn hier echter wel voor aangepast. De ophanging van de wielen is verder naar buiten geplaatst om ervoor te zorgen dat de wielen dat de wielen breed genoeg blijven staan voor de nodige stabiliteit.
Grote keuze aan motoren en vermogens
Verder is er een uitgebreide keuze aan motoren, met 7,7 liter cilinderinhoud, 10,7 liter, 12,8 liter en 15,6 liter. Dit zijn nieuwe zes cilinder lijn-motoren. De 15,6 liter is overigens echt spiksplinternieuw.
De motoren leveren koppels tussen 1.000 en 3.000 Nm en vermogens van 238 tot 625 pk. Uiteraard zijn de motoren allemaal ontworpen voor het Euro 6-tijdperk dat niet lang meer op zich laat wachten.
Automaat standaard
Standaard op de Arocs is de automatisch schakelende Powershift 3-versnellingsbak. Een handbak met negen of zestien versnellingen is als duurdere optie leverbaar, maar Mercedes heeft genoeg vertrouwen in de off-road prestaties van de automaat om die als standaardbak aan te bieden. Uiteraard gaan we daar nog een keertje mee spelen en komen we er uitgebreid op terug.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."