Volvo AB heeft een groot belang genomen in het Chinese Dongfeng. Hiermee stapt Volvo de Chinese truckmarkt in.
Het is geen kleine stap. Volvo neemt een belang van 45 procent in een dochteronderneming van Dongfeng – Dongfeng Commercial Vehicles – die gespecialiseerd is in het maken van zware en middelzware trucks.
Hiermee is toch nog een vervolg gekomen aan de acquisitie-strategie van voormalig Volvo Group-topman Leif Johansson, en krijgt Volvo een stevige voet aan de grond in de enorme Chinese truckmarkt.
In China werden in 2012 in totaal 636.000 nieuwe zware trucks verkocht en nog eens 290.000 lichtere trucks. Een groot deel hiervan waren trucks van Dongfeng: 102.000 zware trucks en 45.500 lichtere trucks – een marktaandeel van respectievelijk 16,1 en 15,7 procent.
Dongfeng Motor is eveneens de nummer twee personenautofabrikant in China. Het bedrijf werkt hierin samen met Nissan en Honda en het Franse PSA (Peugeot en Citroen).