De Kamaz-rijders hebben opnieuw hun visitiekaartje afgegeven. De Russen bezetten na
veertien etappes het gehele Dakar-podium in de Chileense hoofdstad Santiago.
Terwijl Gerard de Rooy met een uiteindelijke vierde plaats net buiten het podium valt, wint Eduard Nikolaev, zie foto, gevolgd door Ayrat Mardeev op de tweede plaats en Andrey Karginov op de derde plaats.
Goede kansen voor de Rooy
Een dikke Kamaz-overwinning dus, terwijl deze editie van de Dakar Rally er vanaf het begin hoopvol uit zag voor Gerard de Rooy en enkele andere Nederlanders. Langzaam kropen de Russen echter omhoog. Wat ging er mis? Na het uitvallen van Hans Stacey was het aan teamgenoot Gerard de Rooy om voor een podiumplaats te gaan en de Nederlandse en Brabantse eer hoog te houden:
“Tja, wat moet ik er op zeggen. Perfecte auto, super conditie, geen prijzen”, is het antwoord van Gerard. Uiteindelijk heeft hij als winnaar van de 2012-editie een uiterst sterke race gereden. Zo wist De Rooy in de dertiende etappe de Tsjech Kolomy nog voorbij te streven en als tweede te eindigen in de veertiende etappe.
Het was echter niet genoeg. Wil je winnen tegen het Russische Kamaz-geweld en de ijzersterk rijdende mannen als Karginov, dan moet je zeer consequent nóg sterker rijden. Ook zaken als pech en lekke banden – vermijdbaar of niet – kun je je amper veroorloven.
Een negende plaats in de tiende etappe en een extreem teleurstellende negende etappe (59e plaats) hebben De Rooy de das om gedaan. Bovendien kon in de veertiende en laatste etappe moeilijk meer iets goed gemaakt worden.
Tom Consoul, de Belgische navigator van Gerard De Rooy legt uit waarom: “Eigenlijk een proef die zowel in het eerste deel als het laatste slotstuk niet voor vrachtwagens was bedoeld. Deel één was door een smalle bergpas en dan kun je niets meer dan achter het stof van een ander aan hobbelen. Deel twee was zo smal tussen bomen door dat het ook niet echt een vrachtwagen parcours waardig was. Helaas dus niet de mogelijkheid om nog iets te kunnen ondernemen. Vanmiddag maar vroeg naar mijn nest en even uithuilen, er had meer in gezeten.”
René Kuipers
Overigens werd truck-debutant René Kuipers zeer sterk negende in het eindklassement met de De Rooy Iveco. Over de laatste etappe zegt hij: “Ook vandaag weer fantastisch gereden, wat een geweldige truck.”
De Tsjech Kolomy eindigt op de vijfde plaats in het eindklassement en landgenoot en mede Tatra-rijder Loprais werd zesde.
Visitekaartje Veka Racing
Team Veka Racing heeft echter ook het visitekaartje afgegeven met hun twee snelle MAN’s. In het eindklassement staat Peter Versluis op de zevende plaats en teamgenoot Marcel van Vliet op de achtste plaats. Peter Versluis werd zelfs eerste in de laatste etappe.
Op de tiende plaats is Peter van den Bosch uitgekomen, een knappe prestatie want daarmee stootte hij op de valreep een sterk rijdende Martin van den Brink van de troon.
Mammoet Rallysport pech in laatste etappe
Die had pech in de laatste etappe. “We gingen erg goed van start; vol gas en vrij zicht”, zegt Martin van den Brink. Het team had net Peter van den Bosch ingehaald, die samen met Martin zijn uiterste best deed om in de top tien terecht te komen. Navigator Peter Willemsen was echter ziek, waardoor van den Brink zelf extra moest opletten:
“Ik maakte daarbij een foutje, waardoor het voorwiel ineens wegzakte. We kwamen in een bocht schuin over een rand te hangen, en konden niet verder rijden.”
De eerste truck die de Mammoet-Ginaf passeerde was Peter van den Bosch met zijn DAF, en die was sportief. Van den Bosch hielp van den Brink weer op vier wielen. “Waarvoor we hem ontzettend dankbaar zijn. Dat hij tiende is geworden, is hem dan ook van harte gegund”, zegt van den Brink, die verder goed te spreken is voor zijn eigen prestatie, en zijn team:
“Elfde rijden is niet slecht natuurlijk. Voor mijzelf ben ik niet blij met vandaag, maar dat moet volgend jaar dan maar weer goedkomen. Als team hebben we wel laten zien dat we top tien kunnen rijden, en ook een truck kunnen bouwen die daartoe in staat is. De details kunnen beter, daar hebben we concrete plannen voor. Wat mij betreft is dat reden om volgend jaar weer aan de start te staan!” besluit Van den Brink.
Truckstar was dit jaar opnieuw één van de sponsoren van het team van Mammoet Rallysport en feliciteert Martin van den Brink en zijn team met de uitstekende elfde plaats.
Jos Smink uitstekend twaalfde
Maar er was nog een Ginaf die het eveneens erg goed heeft gedaan: die van Jos Smink uit Hoogland. Hij eindigt deze Dakar op een knappe twaalfde plaats.
“In Hoogland had ik beloofd m’n best te doen om richting die top tien te eindigen. Het is bijna gelukt, die top tien. Ik heb de pijpen uit m’n broek gereden. Deze keer ging ’t net niet”, zegt Jos Smink, die zeker niet ontevreden is.
“Het zag er even naar uit dat we de top tien zouden kunnen halen”, zegt Jos’ navigator Peter Stijkel. “Maar een ongelukkige dag zette ons in de wachtkamer. Ik vind onze uiteindelijke plaats een verdiende. Een plek waar we thuis horen. Zo rond die top tien. Maar dan wel te midden van de grote namen in de rallywereld anno nu.”
“Nu gaan we eerst een lekker biertje halen en een hele lange warme douche”, zo vervolgt Stijkel.
Frits van Eerd en Pascal de Baar ook sterk
Andere Nederlanders die een goeie Dakar gereden hebben zijn Frits van Eerd op de DAF, met een vijftiende plaats in het eindklassement en Pascal de Baar met de derde Veka-MAN op de zeventiende plaats.
Op plaats 22 komen we Eimbert Timmermans tegen, Op plaats 24 vinden we Teun Stam en Jan Lammers werd 25e. Jammer was het uitvallen Marcel Schoo met de bijzondere, oranje Tatra, Johan Elfrink met de Mercedes Axor en Hans Stacey met de Iveco.
Waardige Nederlandse Dakar-prestatie geeft hoop
De Nederlandse truck-deelnemers hebben laten zien zeer waardige Dakar-teams te hebben. Sterk vertegenwoordigd in de subtop en zelfs in de top van het klassement. En ook al hebben we het op het laatst laten liggen, de uitkomst van deze 35e Dakar-editie geeft alle vertrouwen, en hoop op een serie sterke Nederlandse truck-prestaties volgend jaar.
Foto: ANP