Na de zevende en achtste etappes is er een welverdiende rustdag voor alle Dakarrijders.
Maar echte rust betekent dit natuurlijk niet, aangezien dit het moment is voor de truckteams om de voertuigen van boven tot onder te controleren, te repareren en te prepareren voor de tweede helft van de rally.
Maar in de twee dagen daarvoor was er nog wel de nodige actie, en ook drama. Zo incasseert Team de Rooy na het uitvallen van Hans Stacey, nog een klap: de snelle assistentietruck van Jo Adua ligt er ook uit. Tijdens de zevende etappe kwam de auto op zijn kant terecht. Alhoewel Adua de etappe uit kon rijden, bleek de schade te groot te zijn om verder te kunnen. Gerard de Rooy zal de rest van de rally dus zonder de snelle hulp van Adua de rally moeten uit-racen.
Ook voor Jan Lammers was er pech. Al voor de zevende etappe was gestart, stond Lammers stil met een kapotte fusee. Edwin van Ginkel van Ginaf Rally Service kon het euvel repareren en Lammers kon de etappe toch rijden.
Gerard de Rooy won de zevende etappe
Gerard de Rooy won die zevende etappe echter, die liep van Calama naar Salta, met een snelle special van 218 kilometer. Gerards gemiddelde snelheid tijdens die special was 107 kilometer per uur. De Tsjech Ales Loprais reed bijna net zo snel en werd tweede. Ook erg goed reed Peter Versluis, (zie foto Veka), hij werd derde. Wil je Versluis in actie zien in zijn Veka-MAN, en zien hoe het er aan toe gaat in een Dakar-truck, kijk dan naar de onderstaande video van het Veka-team, (van etappe zes).
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Zwaar voor Van Eerd en Van den Bosch
De zevende etappe verliep een stuk zwaarder voor de DAF-coureurs Frits van Eerd en Peter van den Bosch. Van den Bosch kwam overigens wel gewoon als dertiende binnen. Hij zegt: “Ik vond de proef niet interessant. Het was alleen maar plankgas. Maar wat vooral vervelend was, was dat ik vanaf het begin van de proef barstende hoofdpijn had. Waarschijnlijk door de hoogte. Ik ben wel vaker op hoogte geweest en heb er nooit eerder last van gehad, maar nu wel.”
De hoogte speelde ook Frits van Eerd parten, die als negentiende binnenkwam. Hij was doodmoe: “En ik snap niet waar het van komt. Het moet wel de hoogte zijn. Ik ben de auto niet uit geweest. We hebben 220 kilometer vol peut gereden. Ik heb zeker tien auto’s ingehaald, maar het voelt alsof ik tien bergen heb verzet. We startten om de dertig seconden en dan wil je uit het stof van een ander. Dus moet je er voorbij. Dat is gelukt. Lekker gevoel hoor. Ondertussen hebben we best wel iets van het landschap meegekregen. Wat een verschil met Peru en Chili aan deze kant van de bergen”, aldus Van Eerd, die de waanzinnige landschappen gelukkig wel kon waarderen.
Achtste etappe geneutraliseerd
De achtste etappe op zaterdag werd voor de trucks geneutraliseerd door de organisatie, vanwege hevige regenval. De Ginafs van Martin van den Brink en Martien Hol van Mammoet Rallysport konden het dus rustig aan doen, nadat Martin de zevende etappe goed had afgesloten door als negende binnen te komen.
Mammoet maakt goed gebruik van de rust
Hoewel Mammoet Rallysport beschikt over een eigen dominee, vult men de rustdag toch anders in. Men maakt zondag volop gebruik van de gelegenheid om de trucks te repareren, al is dat minder urgent dan voorgaande jaren. Veelal was de rustdag een gehaast fenomeen voor de monteurs: in 24 uur tijd moesten alle defecten uit de eerste helft van de Dakar gerepareerd worden, wat een immense opgave bleek. Rustdag was dan ook veelal de zwaarste dag voor de monteurs. Na inventarisatie van de schade blijkt echter dat beide tientonners zich tot nu toe uitstekend hebben gehouden tijdens het grove geweld. Slechts een paar kleine zaken worden gerepareerd, al wordt wel de complete truck nagekeken, zo meldt het team.
Inmiddels hebben ook zij een paar video’s gemaakt, hieronder staat de laatste.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Lange negende etappe op maandag
De Dakar-karavaan is momenteel in San Miguel de Tucumán, in Argentinië. De rallystage van maandag, de negende, leidt de trucks verder naar het zuiden, naar de plaats Córdoba. Dit wordt een lange dag, waarin net als in dag 4, 6 en 7, een fikse afstand gereden zal worden. De verbindingsroute is voor de trucks 406 kilometer en de special stage 293 kilometer: 699 kilometer in totaal. Voor de motorfietsen en auto’s is de totale afstand nog langer: 852 kilometer, de langste etappe van deze Dakar.
Bron: o.a: RTL GP