In Nederland staan trucks momenteel drie keer zo vaak met pech langs de weg als in 2005. Zo lijkt het althans.
Dit schrijft Nieuwsblad Transport. Minister van Infrastructuur en Milieu Schultz heeft TLN opgeroepen om iets te doen aan het aantal pechgevallen. De minister nam met de oproep een voorschot op een onderzoek dat Rijkswaterstaat op dit moment uitvoert over dit onderwerp.
Sceptisch
“Het is slecht voor de verkeersveiligheid en het draagt bij aan de filedruk op de wegen”, zo zou Schultz gezegd hebben. Maar TLN is sceptisch over de uitkomsten van het onderzoek aangezien pechgevallen in 2005 veel minder vaak geregistreerd werden dan nu het geval zou zijn.
Oost-Europese trucks en de crisis
Andere redenen waarom er nu meer pechgevallen worden geregistreerd zijn het toegenomen aantal Oost-Europese trucks en de crisis. Oost-Europese trucks worden slechter onderhouden dan West-Europese trucks, zo is gebleken in Duitsland. Daarnaast rijden transportbedrijven vanwege de crisis langer door met oudere trucks en wordt er wellicht op onderhoud bespaard. Transportbedrijven hebben steeds minder geld.
Foto: ANP