Nieuwe serie constructievoertuigen met motoren van 238 tot 625 pk.
De nieuwe serie Euro 6 bouwvoertuigen wordt eind januari pas officieel gepresenteerd, maar Truckstar medewerker Iep van der Meer wist nu al de hand te leggen op verhullende foto’s en bijbehorende informatie.
De Arocs serie wordt leverbaar met maar liefst zestien verschillende vermogensvarianten van 238 tot 625 pk en koppels van 1000 tot 3000 Newtonmeter. Al deze vermogens worden geleverd door Euro 6 lijnmotoren met een cilinderinhoud van 7,7, 10,7 en 12,8 liter. Vierde motor in de rij, die voor de hoogste vermogens gaat zorgen is de nieuwe OM 473. Deze 15,6 liter krachtbron draait al enige tijd mee in Amerika, waar hij door het leven als Detroit Diesel DD16. De verwachting is dat Mercedes deze topmotor op korte termijn ook introduceert voor de Actros.
Aandrijflijn
Verder is de Arocs het eerste bouwvoertuig dat geleverd wordt met de nieuwe Powershift 3 versnellingsbak. Speciaal voor de toepassing in bouwvoertuigen werden een aantal nieuwe mogelijkheden ingebouwd met nieuwe rijsoftware.
Chassis
De Arocs werd speciaal ontwikkeld voor toepassingen als kippers, betonmixers, trekkers voor kippertrailers en dergelijke. Logischerwijs worden de trucks leverbaar met allerlei aandrijvingsvarianten van 4×2 tot 8×8 en alles wat daar tussen zit. Voor Nederland zal er waarschijnlijk later ook nog een een vijfasser worden ontwikkeld.
Naast de conventionele configuraties kondigt Mercedes ook een tridem versie aan van de Arocs. Dat is een voertuig met één vooras en drie assen achter; een configuratie die erg populair is in Scandinavie. Verder komen er meer luchtgeveerde uitvoeringen. Nieuw in het programma zijn twee geoptimaliseerde voertuigen met de namen ‘Loader’ en ‘Grounder’. De eerste is een truck die vooral gebouwd is voor een zo hoog mogelijk netto laadvermogen. Kortom, een lichtgewicht chassis. De lichtgewicht uitvoeringen zijn er als twee- en als meerasser, en dat heeft bijvoorbeeld grote voordelen bij toepassing als betonmixer. Zo is er een chassis voor betonmixers met een eigen gewicht van slechts 9250 kilo. Eén van de manieren waarop gewicht bespaard wordt is de montage van enkele montering banden op de trekassen.
Een andere speciale uitvoering is de ‘Grounder’ en daarbij gaat het om voertuigen die speciaal zijn uitgerust voor extra heavy duty werk. Daarbij gaat het dan vooral om bodemvrijheid en extra beveiliging van kwetsbare delen zoals carter, tussenbak en koplampen.
Veelzijdig
Het Arocs programma is enorm uitgebreid met heel veel configuraties, motoren en maar liefst veertien verschillende cabinevarianten. Zo zijn er twee breedtes leverbaar van 2,3 of 2,5 meter die allemaal in S, M of L uitvoering leverbaar worden. In feite komt dat er dus op neer dat de Arocs gebruik maakt van zowel de Antos als de Actros cabines die min of meer aangepast worden toegepast. Wel is het design behoorlijk aangepakt waardoor de Arocs een geheel eigen gezicht heeft gekregen De grille is bijvoorbeeld voorzien van een soort gestileerde tanden voor een wat ruiger uiterlijk. Ook aan aan praktische zaken is gedacht. Zo heeft de nieuwe voorbumper stalen hoeken gekregen.
De officiële perspresentatie van de Arocs is op 28 januari volgend jaar. Wie hem zelf wil bewonderen moet nog iets langer wachten: de presentatie voor klanten vindt plaats op de Bauma in Munchen in april 2013.
Foto 1: Mercedes geeft nog niet alle details vrij over het uiterlijk van de Arocs.
Foto 2: Interieur vertoont veel gelijkenissen met dat van de Actros en de Antos.