De Pride of Calais is door haar eigenaar P&O Ferries uit de vaart genomen.
Voor veel Engelandgangers is de Pride of Calais een bekend ship. Het werd in 1987 in de vaart genomen en samen met het zusterschip Pride of Dover waren dit de grootste ferries die tussen Calais en Dover gevaren hadden. Met 169 meter lengte was de Pride of Calais toen twee keer zo groot als de andere veerboten op het Kanaal. Het was toen ook het grootste schip dat de haven van Calais binnen kon varen.
Bovendien waren het mooie, luxe schepen met veel messing en mooie houten afwerking in het interieur.
Als vrachtboot
De laatste periode heeft de Pride of Calais dienst gedaan als vrachtboot. Een andere vrachtboot, European Seaway was namelijk tijdelijk verhuurd als drijvend hotel bij de bouw van een windmolenpark in zee.
De Pride of Calais legde zaterdag 20 oktober voor het laatst aan in Dover. Eenmaal gelost is ze naar Tilbury gevaren waar ze nu naast de Pride of Dover ligt aangemeerd. Beide schepen zijn volgens P&O in te goede staat om te slopen. Maar men wil ze ook niet verkopen aan een andere rederij die ze opnieuw zou kunnen inzetten in een dienst tussen Engeland en het Europese vasteland. De Pride of Dover ligt al sinds 2010 in Tilbury.