Eén van de huidige 33 trucks van de Duitse LZV-proef is een MAN die rijdt voor MAN.
Sinds oktober rijdt de lang-LKW, of giga-liner tussen de MAN logistics centers in Dachau (bij München) en Salzgitter (bij Braunsweig). De afstand tussen deze twee plaatsen is bijna zeshonderd kilometer. MAN vervoert onderdelen van trucks en bussen met de LZV.
Voorstander
MAN is een voorstander van de Duitse LZV-proef. De rekensom is namelijk simpel: twee LZV’s vervoeren wat drie normale trucks vervoeren, wat tot besparingen op diverse fronten leidt.
De LZV die voor MAN rijdt is van transportbedrijf Große-Vehne uit Marsberg, Nordrhein-Westfalen – een deelstaat die weigert mee te werken aan de LZV-proef.
De LZV is opgebouwd uit een 6×2 TGX motorwagen met 440 pk en een afzetbak, die een dolly met standaard oplegger trekt. Het geheel mag echter niet zwaarder zijn dan veertig ton. Gelukkig is dat voor een LZV in het truck- en busonderdelen-vervoer niet zo’n belemmering.