De Duitse LZV-proef begon in februari dit jaar, maar lijkt nog niet echt aan te slaan.
Momenteel rijden er, na ruim acht maanden, slechts 33 LZV’s in Duitsland als onderdeel van de nationale LZV-proef.
De Duitse verkeersminister Peter Ramsauer wil de proef ondanks felle kritiek en het geringe enthousiasme onder transporteurs voortzetten.
Veertig ton
Maar de problemen zijn duidelijk. De Duitse LZV’s worden gehinderd door een te laag treingewicht, veertig ton, of 44 ton als het om intermodaal vervoer gaat, en de helft van de Duitse deelstaten weigert mee te werken.
Door met de strijd
Maar, “we gaan door met de strijd”, zei Ramsauer tijdens de jaarvergadering van branche-organisatie BGL in Bremen onlangs.
Ook in Duitsland zijn namelijk de positieve resultaten zichtbaar, zoals: minder CO2-uitstoot, geen negatieve invloed op de verkeersveiligheid, geen extra slijtage van de wegen, etc.
Maar vooralsnog lijkt het lage aantal van 33 LZV’s de vele critici te sterken in hun mening dat LZV’s een slecht idee zijn. Het zou goed zijn als in ieder geval het gewicht naar zestig ton gaat. Dan zullen veel meer transportbedrijven uit de voeten kunnen met de LZV.
Bron: o.a: Eurotransport