Onder andere de Europese Transportfederatie (ETF) wil dat er scherper gecontroleerd wordt op illegale cabotage.
Daarmee neemt de ETF het standpunt hierover over van FNV Bondgenoten en de Belgische vakbond BTB-ABVV.
De Europese cabotagerichtlijn wordt door de lidstaten momenteel onvoldoende gehandhaafd. Gevolg is massale, ongelimiteerde cabotage met Oostblokchauffeurs, tegen dumpingprijzen, zo stellen de vakbonden.
Momenteel mag een buitenlandse truck binnen een land drie binnenlandritten uitvoeren in een periode van zeven dagen. Daarna moet de truck weer weg.
Controle
Betere controle zou zeker helpen, vooral in landen als Groot-Brittannië en Noorwegen. In Nederland echter, waar we iets minder geïsoleerd liggen en de afstanden veel korter zijn, is een truck vaak snel weer de grens over naar België en Duitsland. Dan zien we dezelfde Oostblok-chauffeur een dag later weer terug.
Cabotageregels aanscherpen is beter idee
Een aanscherping van de cabotage-richtlijn zou een beter idee zijn, maar de Europese Commissie – die kennelijk weinig weet heeft van de problemen in het wegtransport in West-Europa door de oneerlijke Oostblok-concurrentie – wil de cabotage juist vrijgeven. De Commissie wil dit om het aantal leeggereden kilometers te verkleinen en zo de CO2-uitstoot van het transport te beperken.
De ETF, BTB-ABVV en FNV Bondgenoten zien een verscherping van de cabotage wel zitten. Overigens zou dit het Nederlandse wegtransport op bijvoorbeeld Groot-Brittannië ook schaden.
Op 9 oktober is er een nieuw protest in Brussel tegen de toevloed van goedkope lonen-chauffeurs uit Oost-Europa in het West-Europese wegtransport. Na de mars worden de standpunten van de bonden aangeboden aan het Europees Parlement en de Europese Commissie.