Met een goede mix van trainingsonderwerpen had Mammoet op zaterdag 22 september een mooie chauffeursdag voor de Code 95 in elkaar gezet.
Een zestigtal chauffeurs van diverse (zwaar-)transportbedrijven uit de regio Rotterdam haalde zo hun zeven theoriepunten voor de verplichte nascholing. De dag was opgezet om het tienjarig jubileum van het Mammoet Training Center te vieren. Ook de pers, waaronder Truckstar, was uitgenodigd om mee te doen.
In zes blokken van 1:10 uur werd de kennis van de chauffeurs op de proef gesteld – en waar nodig bijgespijkerd – een lange dag dus, maar niet minder interessant.
Praktijk
Alles was namelijk volledig op de praktijk gericht: lading zekeren, aanwijzingen geven aan de kraanmachinist, heftruck rijden, digitale tachograaf, verkeerskennis en manoeuvreren met de bakwagen op een besloten terrein. De chauffeurs konden bijvoorbeeld zelf heftruckrijden, om vervolgens enkele aanwijzingen en/of complimenten te krijgen.
Wetenschap op zich
Bij het ladingzekeren bleek eens te meer dat dit een wetenschap op zich is, waarbij niet al te ingewikkelde rekenformules losgelaten konden worden op verschillende brokken lading op twee trailers. Dit resulteerde in goede discussies met de trainer, en een boel geratel van spanbanden en sjorkettingen.
Steigermateriaal is altijd lastig. Eerst maar eens zorgen dat alle buizen een geheel gaan vormen door een tweetal kleine bandjes om de bundel heen te spannen.
Help de kraanmachinist
Ook het aanwijzingen geven aan de kraanmachinist was leuk. En tevens leerzaam. Als chauffeur weet je misschien namelijk niet alles over een – in dit geval – telescoopkraan. Pik je een object op doormiddel van hijsen alleen, dan zal dat object door de buiging van de mast een stuk naar voren zwenken. Dit voorkom je door de mast eerst een stukje op te toppen en dan pas te hijsen.
Een kraanmachinist weet dit natuurlijk, maar als hij de lading niet kan zien, is het wel fijn als jij als chauffeur dit soort kennis in de praktijk brengt door het geven van aanwijzingen, voordat er een brok metaal dwars door de rongen en zeilen van je trailer zwaait. Het is overigens in dit licht ook raadzaam om naast de last te staan, in plaats van ervoor. Bovendien kun je daarmee goed beoordelen hoe de hijskabel hangt. De aanwijzingen gaan via eenvoudige handgebaren die overal hetzelfde zijn.
Rijschool Koos van der Bilt
Verder kon iedereen de officiële ‘manoeuvreer-oefening besloten terrein’ doen die rijbewijs C-kandidaten vandaag de dag moeten afleggen. Rijschool Koos van der Bilt had hiervoor twee lestrucks en instructeurs meegenomen voor de nodige begeleiding en uitleg. En zo kon je bij ieder onderdeel wel iets oppikken en weer wat wijzer worden.
Belang van opleiding
Het belang hiervan moeten we niet onderschatten. Wat betreft opleiding en kwaliteit steken wij als Nederlandse transportsector met kop en schouders boven onze Oost-Europese goedkope lonen-collega’s uit. Maar door nog beter opgeleid te zijn, en nog professioneler te werk te gaan, kunnen we een goeie vuist maken tegen de oneerlijke concurrentie, en al helemaal in bepaalde niche-markten, zoals het vervoer van gevaarlijke stoffen, en het zwaar- en speciaaltransport.
Overigens was de catering uitstekend gedurende de dag, dat gold ook voor de sfeer, en verschillende transportbedrijven hadden voor de show mooie, dikke auto’s neergezet. Het Mammoet Training Center verzorgt diepgaande, gespecialiseerde cursussen op hijs- en transportgebied. Zeventig procent van de cursisten bestaat uit Mammoet-personeel; de overige dertig procent zijn chauffeurs en medewerkers van andere transport-gerelateerde bedrijven.
Een groepje Braanker- en Lafeber-chauffeurs luistert naar de trainer bij het hijs-aanwijzingen geven.