Bij Mercedes-Benz ligt de nadruk tijdens de IAA op de nieuwe Antos en verbeterde aerodynamica van vrachtwagens.
De Antos werd voor het eerst getoond in Elmia in Zweden afgelopen zomer. Maar nu ziet het grote publiek op de enorme Duitse thuismarkt van Mercedes-Benz de Antos voor het eerst.
De truck volgt de Axor op, ligt qua ontwerp en techniek volledig in lijn met zijn grotere broer de Actros, en is daarmee een flinke verbetering ten opzichte van de Axor.
Maar om een nog grotere stap te maken richting een lager verbruik zet Mercedes samen met trailerbouwer Schmitz in op stroomlijn. En daarbij is vooral aan de achterkant van de truck wat te winnen.
Vacuüm
Als een vrachtwagen rijdt, drukt die lucht uit de weg die weer opgevuld moet worden met lucht als de truck gepasseerd is. Aan de achterkant van een rijdende truck bevindt zich daarom een soort van vacuüm, en die trekt de truck als het ware terug.
De motor overwint die kracht uiteraard gemakkelijk, maar het kost wel brandstof. Wanneer je de luchtstroom een handje helpt om het gat achter de rijdende truck op te vullen, bespaar je direct liters diesel. Tweeduizend liter per jaar, aldus Mercedes.
Aan de onderkant van de Schmitz-trailer zijn hiervoor luchtgeleiders aangebracht, en op de boven- en zijranden zijn korte kleppen aangebracht.
In combinatie met de juiste spoilers, en afstelling daarvan, op de trekker, wordt de luchtweerstand achttien procent lager met een aerodynamische trailer. Dat vertaalt zich in een verbruik dat 4,5 procent lager ligt.
3.000 euro
Dat kan met de huidige dieselprijzen maar zo 3.000 euro per jaar schelen, (gebaseerd op de eerder genoemde 2.000 liter, en 150.000 km per jaar). En dat scheelt weer meer dan vijf ton aan CO2-uitstoot. Deze getallen zijn resultaten van een test die Mercedes gedaan heeft met een veertig tons Actros en stroomlijntrailer-combinatie.
Daarbij heeft men ook een Actros-bakwagen op vergelijkbare wijze gestroomlijnd opgebouwd. Die is eveneens getest en laat ook imposante besparingen zien.
Mercedes-Benz ziet overigens weinig heil in de LZV als middel om de het verbruik en de CO2-uitstoot terug te dringen. Dit is opmerkelijk, maar in Duitsland wordt heel anders naar trucks gekeken dan in Nederland.
‘Trucks for the World’
Overigens heeft Daimler Trucks, het moederbedrijf van Mercedes-Benz, op haar enorme stand de nadruk op hun wereldwijde truck- en busproducten-range. Zo zijn staan er naast alle Actrossen, Antossen en Atego’s ook een dikke Western Star, twee keer een BharatBenz uit India, verschillende Fuso Canters, Setra bussen, Mercedes-Benz stadsbussen en touringcars, Unimogs en Zetra’s en de wereld aan bestelbussen. Daimler Trucks is de grootste vrachtwagenfabrikant van de wereld.