Overtredingen nemen af na verscherpte controles.
Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) meldt in een persbericht dat het aantal gevallen van manipulatie van de digitale tachograaf daalt. Dat blijkt uit resultaten van controles die het ILT samen met RDW politiediensten uitvoerde.
Manipulatie van de tachograaf zorgt voor concurrentievervalsing, een grotere kans op ongelukken en minder arbeidsbescherming. De ILT heeft daarom na berichten over toename van het aantal overtredingen een gerichte aanpak uitgewerkt om deze manipulatie aan te pakken en de pakkans te vergroten. Dat doet de instantie met nieuwe technieken, zoals het uitlezen van het motormanagementsysteem, vergelijking van tachograafgegevens met GPS en loonadministratiegegevens, door combinatie van bedrijfs- en transportcontroles en door intensieve samenwerking met andere diensten.
Boetebedragen verhoogd
Vorig jaar werden in dertig procent van de gerichte controles bij internationaal koelvervoer overtredingen vastgesteld. De ILT meldt dat dezelfde percentages nu ook bij andere vormen van vervoer zijn waargenomen. Het aantal aangetroffen overtredingen lag dit jaar bij Nederlandse trucks lager dan bij buitenlandse vrachtwagens. Bij een op de vijf Nederlanders werd een overtreding vastgesteld, tegen een op drie bij buitenlandse trucks.
In de eerste helft van dit jaar werd bij buitenlandse chauffeurs voor €280.000 aan boetes geïnd. Sinds mei 2012 zijn de boetebedragen voor manipulatie van de tachograaf flink opgeschroefd.
Downloadplicht
De ILT controleerde het afgelopen jaar 126 bedrijven naar aanleiding van overtredingen die bij wegcontroles waren vastgesteld. 76 van die bedrijfsonderzoeken zijn nu afgerond en daarbij werden in de helft van de gevallen overtredingen vastgesteld; bij dertig bedrijven ging het om zware overtredingen, zoals niet voldoen aan de bewaar- en downloadplicht van tachograafgegevens. Dat kost een ondernemer €4400 per dag per chauffeur. Zo kunnen boetebedragen oplopen tot boven de €100.000.
Werkplaatsen
Naar aanleiding van aanwijzingen uit bedrijfsinspecties en wegcontroles heeft vervolgens de RDW een aantal erkende werkplaatsen die tachografen inbouwen en ijken onderzocht. Dat zorgde ervoor dat dit jaar al in vijf gevallen de erkenning voor het inbouwen is geschorst. Ook kregen diverse werkplaatsen een waarschuwing.
Dubbele tachograaf
Dat het de instanties menens is bleek afgelopen woensdag nog, toen een chauffeur tijdens een grote transportcontrole op de A12 bij Bodegraven werd aangehouden met een dubbele tachograaf. De tachograaf was verborgen in het dak van het voertuig. De fraude leverde de man een boete op van €2200. Daar bovenop kwam nog een veel grotere boete, omdat de rij- en rusttijden van de voorgaande 28 dagen niet konden worden vastgesteld. Hieruit volgde een boete van €4400 per dag, wat het totaalbedrag van de boete op meer dan €125.000 brengt. Hieruit volgt nog een bedrijfsonderzoek.