In Australië mag het wegtransport op enkele routes gebruik gaan maken van langere trucks.
Dat betekent niet dat de roadtrains in de Australische Outback nog langer worden. Maar in de dichterbevolkte gebieden in het oosten van het land, waar B-doubles de langste en zwaarste trucks zijn, komt wel verandering.
Toekomstvoorspellingen suggereren namelijk dat het wegtransport in Australië in 2030 met anderhalf keer gegroeid zal zijn. Om die groei niet in de weg te staan moet er geïnvesteerd worden in wegen, spoorlijnen en havens, en moeten tevens trucks langer en zwaarder worden, zo valt op te maken uit de eerste National Land Freight Strategy.
Van B-double naar B-triple
Concreet betekent dit dat transportbedrijven de kans krijgen proef te rijden met B-triples op enkele wegen waar nu slechts B-doubles zijn toegestaan. De B-triples bestaan uit twee A-trailers, of link-trailers en één B-trailer, een gewone oplegger.
Hume Highway
B-triples zijn stabieler qua wegligging dan roadtrains met twee opleggers, en daarmee veiliger. Ze rijden al op veel wegen in Australië, maar niet op drukbereden wegen in het oosten en zuid-oosten van het land, zoals de Hume Highway, tussen Sydney en Melbourne. De Hume Highway wordt één van de proeftrajecten.
Super B-double
Naast de B-triple komt er meer ruimte voor de Super B-double. Hiervan is de linktrailer lang genoeg voor bijvoorbeeld een veertigvoets container, (zie foto onder). Deze linktrailer heeft doorgaans vier assen, waarvan er één of enkele gestuurd zijn om de boel niet al te erg naar binnen te laten komen in de bochten.
De standaardtruck in het Australische wegvervoer is momenteel de B-double. Die is tot 26 meter lang en tot zo’n zeventig ton zwaar. De B-triple en Super B-double worden ook wel ‘high productivity vehicles’ genoemd.
Openingsfoto: Deze R730 trekt een B-triple span. In tegenstelling tot deze stoffige onverharde weg, is de Hume Highway een prachtige verharde weg met gescheiden rijbanen.