Een Britse chauffeur is naar de rechter gestapt vanwege een snelheidsboete van zestig pond die hij op de Engelse A15 had gekregen.
Op Engelse A-wegen is namelijk iets vreemds aan de hand. De chauffeur, Alan Kaye, reed met zijn Renault truck 48 mijl per uur, (77 kilometer per uur), terwijl op enkelbaans A-wegen slechts veertig mijl is toegestaan. Personenauto’s daarentegen mogen zestig mijl per uur rijden.
“Ja ik ben schuldig, ik reed te hard”, zei Kaye tegen de Engelse rechter. “Maar wij zitten als chauffeurs in een gevaarlijke positie vanwege deze regel. De politie knijpt wel een oogje toe, maar de snelheidscamera niet, dus ben ik op een zeker moment begonnen met langzamer te rijden. Toen begonnen automobilisten mij in te halen. Je wil niet geloven hoeveel bijna-ongelukken ik al meegemaakt heb!”
“De meeste automobilisten weten niet dat trucks zwaarder dan 7,5 ton niet harder mogen dan veertig mijl. Ik pleit ervoor dat trucks en auto’s dezelfde maximum snelheid krijgen”, zei Kaye in de rechtzaal, Lincoln Magistrates’ Court.
Onderzoek
De Britse overheid onderzoekt nu of de maximum snelheden gelijk getrokken kunnen worden. Zestig mijl per uur is overigens 97 kilometer per uur.
In Nederland hebben we een vergelijkbare, ongemakkelijke situatie op autowegen. Vrachtwagens worden daar geflitst als ze harder dan tachtig rijden, terwijl automobilisten graag de toegestane honderd kilometer per uur rijden. Ook dit leidt regelmatig tot gevaarlijke inhaalacties van automobilisten.
Bron: This is Lincolnshire – Foto: Op de wegen in het rustige Lincolnshire is het over het algemeen lekker doorrijden. Toch mag je als truck niet harder dan veertig mijl per uur op deze enkelbaans A-wegen.