Failliet transportbedrijf Willem Rompen uit Heerlen heeft een doorstart gemaakt op Cyprus.
Dit meldt het Limburgse L1. Rompen ging een week eerder failliet, volgens de advocaat van het bedrijf een gevolg van Oost-Europese concurrentie.
Opmerkelijk genoeg lijkt Rompen nu een constructie toe te passen waarmee hij tegen een vrachtprijs kan rijden, die voor andere Nederlandse transporteurs een nieuw duwtje naar de rand van de afgrond kan betekenen. Iets wat hem zelf net overkomen is.
Goedkope Oost-Euopese collega’s
Slechts een deel van het oude personeelsbestand kan namelijk weer aan de slag bij het bedrijf. De rest wordt aangevuld met goedkope Oost-Europese collega’s. Bovendien probeert Rompen door zich op Cyprus te vestigen, zich te onttrekken aan Nederlandse financiële verplichtingen en ongetwijfeld ook de Nederlandse CAO.
Inmiddels zijn er al foto’s van de trucks met splinternieuwe Cypriotische kenteken gepubliceerd op Transport-Online. Maar Rompen zou vanaf de Heerlense locatie op industrieterrein de Beitel blijven werken. Dat zegt de advocaat van Rompen in een interview met Transport-Online.
FNV bondgenoten noemt de constructie maatschappelijk verwerpelijk, omdat Nederlandse chauffeurs op deze manier worden vervangen door goedkope buitenlandse truckers.
De vakbond voert sinds enige tijd de campagne ‘Gelijk werk, gelijk loon‘ om de uitholling van het Nederlandse wegtransport door dit soort oneigenlijke constructies te voorkomen. Andere transportbedrijven die reeds in opspraak zijn geraakt zijn: Butter Transport, Van den Bosch en Ewals.