In Arnhem kennen we de trolleybus. Scania ontwikkelt momenteel samen met Siemens een vergelijkbare elektrische truck.
Scania en Siemens presenteerden de truck onlangs op het Zweedse eiland Gotland, maar hij is bedoeld voor het transport van ijzererts in Noord-Zweden.
Daar zullen de trucks ijzererts vervoeren over een afstand van 150 kilometer naar Svappavaara, alwaar de erts overgeladen worden op een trein naar de haven van Narvik aan de Atantische kust in Noorwegen. Het Zweedse Trafikverket, vergelijkbaar met onze Rijkswaterstaat, concludeerde onlangs dat elektrische trucks een realistisch alternatief zijn.
Brandstofbesparende techniek
Bij Scania zagen ze wel brood in het mede-ontwikkelen van dergelijke trucks. “Dit is één van de projecten bij Scania om nieuwe brandstofbesparende technieken te ontwikkelen”, zegt Sarah Bengtsson van Scania.
“De ontwikkeling van deze truck gaat in verschillende stappen”, zegt Johan Lindström, Expert Engineer at Hybrid Systems Development, NBB. “We gebruiken versnellingsbakken van de hybride-projecten, maar vervolgens moet er een zware elektro-motor worden toegepast om de negentig ton zware voertuigen van de plaats te krijgen.”
Siemens is daarin partner. Het bedrijf heeft net buiten Berlijn een vier kilometer lange testbaan gebouwd om de techniek te beproeven. In principe gaat het om trolleybus-techniek, maar dan veel geavanceerder.
De trucks hebben echter ook een gewone dieselmotor. De uitdaging voor Siemens was, of is, om de overgang tussen elektrisch rijden en op diesel rijden goed te laten verlopen.
In Noord-Zweden komt er in eerste instantie een twaalf kilometer lang traject met elektrischye bovenleiding, om ervaring op te doen.