Rotondes zijn niet zo heilzaam als wegontwerpers en overheden denken; ze wekken veel ergernis op bij chauffers van vrachtwagens en bussen en hebben ernstige andere negatieve uitwerkingen.
De ergernis is opzich geen nieuws, maar in de zaterdageditie (26 mei) van dagblad Trouw staat een interessante analyse die de andere negatieve effecten in beeld brengt.
Rotondes dwingen chauffeurs af te remmen en weer opnieuw op te trekken. Volgens verkeersadviesbureau Goudappel Coffeng kost dit afremmen en optrekken twintig procent meer brandstof en uitstoot dan alternatieve oplossingen, zoals kruisingen met stoplichten.
Onnodige files
Bovendien veroorzaken rotondes onnodige files vanwege de stroperige doorstroming. Rotondes onderaan afslagen veroorzaken geregeld tot op de snelweg files. Rotondes zijn daarnaast veelal onnodig krap en liggen tevens op doorgaande routes, zoals provinciale wegen.
Buschauffeurs in opstand
Het kan ook anders, zo bleek in Heerhugowaard, waar buschauffeurs weigerden te rijden als er nog één rotonde bij zou komen. De gemeente ging op zoek naar een alternatief en vond die in een plan van Goudappel Coffeng: het voorrangsplein. Van een voorrangsweg worden de weghelften gesplitst op een kruising, zodat verkeer vanuit de niet-voorrangsweg in twee stappen – via het voorrangsplein – de weghelften van de voorrangsweg kan oversteken.
De gemeente Heerhugowaard is inmiddels overstag en ook plaatsen als Arnhem en Hilversum zien nu de voordelen van het alternatief, een positieve ontwikkeling. De fietstersbond vindt het echter geen goede ontwikkeling. Zij prijzen de situatie op de klassieke rotonde waar fietsers voorrang hebben, en zien die nu verdwijnen.
Fietser veiliger zonder voorrang
Maar het idee dat voorrang voor fietsers ook in het belang van die fietser is, is achterhaald. Uit een onderzoek uit 2005 blijkt dat het zeventig gewonden per jaar zou schelen als fietsers op geen enkele rotonde in Nederland voorrang zou hebben. Nu is dat vooral in Noord-Nederland het geval. Het onderzoek werd uitgevoerd door de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid.
Helaas wil de overheid het aantal rotondes uitbreiden tot maar liefst 6.000. Nu liggen er 4.300. Hopelijk komt het niet zover.
Foto: Oponthoud alom: de rotonde