In Europa is de automatisch schakelende bak niet meer weg te denken. In Amerika is de opmars een stuk trager.
Toch wordt ook in Amerika geprobeerd de automaat aan de man te brengen. Volvo verkoopt de bekende iShift inmiddels in 25 procent van al haar trucks in Noord-Amerika.
Eaton
Versnellingsbakken-fabrikant Eaton heeft een vergelijkbaar systeem ontwikkeld. In onderstaande video zie je hoe de UltraShift PLUS-automaat van Eaton werkt en bediend wordt.
Afhankelijk van gewicht, hellingshoek, beschikbaar koppel en de stand van het gaspedaal berekent het systeem welke versnelling op dat moment de juiste is, net zoals de Europese automaten van ZF, Mercedes, Scania en Volvo doen.
Sceptisch
Veel Amerikanen houden het schakelen echter liever zelf in de hand. Daarom benadrukt Eaton dat chauffeurs met een automaat toch alle controle hebben, ook tijdens het manoeuvreren en bij het wegrijden. Je kunt daarnaast altijd op ‘Manual’ overgaan en zelf schakelen en het systeem heeft een hill start-functie die voorkomt dat de truck achteruit rolt als je wegtrekt op een helling. Bovendien is er de Low-stand. Daarmee schakelt het systeem naar lagere versnellingen voor een hoger toerental, zodat de motorrem beter werkt.
Foto: Zo ziet de Eaton UltraShift PLUS eruit.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."