Iveco verplaatst de productie van zware trucks van het Duitse Ulm naar Madrid in Spanje.
Als reden voor de move geeft Iveco de moeilijke Europese truckmarkt aan. De fabriek in Ulm draait al geruime tijd ver onder haar capaciteit en dat is niet langer vol te houden.
Magirus
De fabriek in Ulm is van het vroegere truckmerk Magirus, dat opging in Iveco. Het is echter niet de bedoeling dat de fabriek gesloten wordt; Iveco wil van Ulm een brandweerwagen-centrum maken.
Zwakke Zuid-Europese truckmarkt
Iveco moet het vooral hebben van de Zuid-Europese truckmarkten. Die landen zitten momenteel echter het diepst in de economische crisis met als gevolg bijna lege orderboeken.
Iveco staat overigens voor Industrial Vehicle Corporation en ontstond uit een samenwerkingsverband tussen het Italiaanse Fiat, het Franse Unic, het Duitse Magirus en in Australië tevens International. Later, in 1990, kreeg Iveco voet aan de grond in Spanje nadat een meerderheidsbelang genomen werd in het moederbedrijf van Pegaso. Dat had fabrieken in Barcelona, Valladolid en Madrid, waar nu de volledige productie van zware trucks heen verhuist.
Foto: De Iveco-fabriek in ULM (ANP).