Pakketdienst DPD heeft twee nieuwe LZV’s in gebruik genomen. DPD heeft nu in totaal zes LZV’s in gebruik voor het vervoeren van pakketten.
De LZV’s zijn opgebouwd uit DAF XF105 6×2 motorwagens die twee wipkarren trekken, een configuratie die ook wel door andere bedrijven gebruikt wordt, maar die je toch niet zo vaak ziet.
37.000 liter
De laadoppervlakte van een dergelijke LZV is 130 m2: 45 procent meer dan een standaard truck. Dat levert een mooie winst op: minder trucks op de weg en de twee LZV’s realiseren jaarlijks een besparing van 37.000 liter brandstof vergeleken met de inzet van conventionele trucks, zo heeft DPD becijferd. Dit is veertig procent minder brandstofverbruik en CO2-uitstoot.
De twee nieuwe LZV’s gaan rijden op de routes Amsterdam-Best en Amsterdam-Veenendaal. De andere vier rijden op de routes Rotterdam-Best en Meppel-Veenendaal. DPD verwacht echter eind dit jaar ook de grens met België over te kunnen met de LZV’s.
De zes LZV’s rijden bij elkaar zo’n 1,1 miljoen kilometer per jaar. DPD verwerkt dagelijks meer dan twee miljoen paktten per dag en is één van de grotere logistieke bedrijven van Europa. Het bedrijf werkt vanuit 800 locaties in veertig landen.