DAF heeft zijn Euro 6-motor gepresenteerd. Het Nederlandse truckmerk maakt om de Euro 6-normen te halen in zijn motoren voortaan gebruik van common rail-injectie. DAF toont de nieuwe krachtbron op de BedrijfsautoRAI.
De nieuwe Euro 6-wetgeving wordt op 1 januari 2014 van kracht. De emissie-normen zijn daarin ten opzichte van Euro 5 verder verscherpt. De nieuwe DAF-motor heeft 12,9 liter cilinderinhoud, 6 cilinders in lijn en krijgt als typenaam MX13. Naast common rail-injectie en SCR in combinatie met een roetfilter, maakt DAF in de nieuwe motor ook gebruik van EGR (uitlaatgasrecirculatie) en een turbo met variabele geometrie. Het common rail systeem maakt brandstofinspuiting met een druk tot 2500 bar mogelijk.
De motor is vergelijkbaar met de Paccar-motor die bij DAF in Eindhoven is ontwikkeld voor de Amerikaanse markt om aan de daar geldende EPA10-norm te voldoen. In vergelijking met de huidige Euro 5-norm moet voor Euro 6 de emissie van stikstofoxiden (NOx) met 77% worden teruggebracht en die van roetdeeltjes met 66%. Nieuw is dat deze eis niet alleen bij dee typegoedkeuring van de motor geldt, maar ook gedurende de looptijd. Euro 6-motoren moeten onder alle bedrijfsomstandigheden, minimaal 7 jaar of tot 700.000 km aan de strenge eisen voldoen. Autoriteiten zullen daarop in de toekomst steekproefsgewijs controleren.
Om de nieuwe motor in de bestaande DAF-cabines in te bouwen moet er het een en ander aan het concept veranderen. DAF wil de aangepaste cabines presenteren op de de IAA in september in Hannover.
Meer info over de nieuwe DAF-motoren vind je hier.