De uitbreiding van de Duitse maut naar vierbaans bundesstrassen is vertraagd.
Op zijn vroegst zal in augustus 2012 vrachtwagentol geheven worden op deze vierbaans bundesstrassen (of breder). Overigens zijn dit alleen wegen die aansluiten op een autobahn, en wegen van ten minste vier kilometer lengte.
De vertraging is ontstaan door een conflict tussen het Duitse ministerie van Verkeer en maut-exploitant Toll Collect. Die laatste wil niet aansprakelijk gesteld kunnen worden voor gemiste inkomsten bij een volledige uitval van het systeem.
Toll Collect heeft daarnaast nog een half jaar nodig om het systeem nauwkeurig genoeg afgesteld te krijgen. Door de vertraging loopt de Duitse schatkist tussen de vijftig en zestig miljoen euro mis, en dat is goed nieuws voor transporteurs.
De ingebruikname van het mautsysteem op de autobahn was overigens ook een project van lange adem. Dat had op 31 augustus 2003 in gebruik genomen moeten worden. Dit werd uiteindelijk 1 januari 2005, en pas een jaar later, in 2006, werkte het systeem naar behoren.
Bron: TLN