De start van de Duitse LZV-proef laat nog altijd op zich wachten.
Formeel had de Duitse LZV-proef op 1 januari 2012 kunnen beginnen, maar wie nu door Duitsland rijdt, komt nog nergens een LZV tegen.
In maart moeten alle voorbereidingen echter afgerond zijn en moet de proef beginnen. Transportbedrijven hebben zich aangemeld bij het Duitse Verkeersministerie. Die bedrijven moeten zich ook nog registreren bij het Bundesanstalt für Straßenwesen (BASt). Deze overheidsinstelling begeleidt de proef vanuit een wetenschappelijk perspectief, zodat er na verloop van tijd belangrijke conclusies getrokken kunnen worden over brandstof- en kilometerbesparingen.
Startschot bij MAN
In maart zal Verkeersminister Peter Ramsauer in München bij de MAN-fabriek het startschot voor de LZV-proef geven. De vraag is alleen of het oorspronkelijke aantal van 400 deelnemende LZV’s wel gehaald wordt.
Transportondernemer Mathias Krage is sceptisch. Hij vraagt zich af of transportbedrijven wel te porren zijn voor de LZV-proef vanwege de anti-LZV-houding van veel Duitse deelstaten. Er doen namelijk slechts zeven deelstaten mee aan de proef. Krage ergert zich groen en geel aan het ‘kleinstatelijk denken’ van politici in de deelstaten.
Veel bedrijven blijven onbereikbaar
Talloze Duitse bedrijven, havens en bedrijventerreinen blijven onbereikbaar voor de LZV. Ook de voor Nederland zeer belangrijke deelstaat Nordrhein-Westfalen weigert om deel te nemen, evenals de stadsstaat Bremen. Die laatste heeft een belangrijke logistieke functie in Duitsland met de haven van Bremerhaven.
Hamburg doet wel mee aan de proef, evenals Niedersachsen, Bayern, Hessen, Sachsen, Thüringen en Schleswig-Holstein. Krage zit met zijn transportbedrijf in Langenhagen bij Hannover (in Niedersachsen), maar doet vooralsnog zelf niet mee. Toch denkt hij dat de LZV op lange termijn wel toekomst heeft in Duitsland. De voordelen zijn te groot, en met de verwachte groei van het transport kan ook Duitsland eigenlijk niet achterblijven.
Bron: HAZ