Nederlandse chauffeurs in dienst van Ewals van wie het arbeidscontract afloopt, krijgen die niet verlengd.
Dit meldt Transport Online, dat het relaas van enkele chauffeurs optekende. Het lijkt er op dat de Nederlandse chauffeurs plaats moeten maken voor Oost-Europese chauffeurs.
“Juridisch gezien doet deze werkgever niets fout. Maar moreel gezien wel”, zegt Henry Janssen van FNV Bondgenoten over deze zorgelijke ontwikkeling.
Meldpunt Oostblokkers
Overigens heeft de PVV de website ‘Meldpunt voor Midden- en Oosteuropeanen‘ gelanceerd. Hier kan men klagen over onder andere verdringing op de arbeidsmarkt. De PVV wil alle klachten over Oost-Europeanen bundelen en aanbieden aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Of hiermee het tij gekeerd wordt, valt te bezien. Veel werkgevers hebben de grootste moeite het hoofd boven water te houden met de beroerde vrachttarieven, dure diesel, dure maut en andere oplopende kosten.
Daarbij moet gezegd worden dat de West-Europese transportbedrijven zelf – deels – de tariefontwikkeling na de crisis van 2008 en 2009 verstoord hebben door in grote getale Oost-Europese chauffeurs in te zetten. Daarnaast is er vanuit Brussel geen begrip, aangezien men daar de Europese binnengrenzen juist zoveel mogelijk open wil hebben.