In 2011 zijn in Nederland flink meer nieuwe trucks op kenteken gezet dan in 2010.
Het gaat om een stijging van 30,7 procent. In 2011 kwamen 13.291 trucks op kenteken, tegen ruim 10.000 in 2010. Dit blijkt uit cijfers van BOVAG, RAI Vereniging en RDC.
Vervangingen
Het is echter de vraag of deze groei zich doorzet. In 2010 zijn de meest noodzakelijke vernieuwingen van het Nederlandse wagenpark doorgevoerd. Ofwel: de oudste trucks zijn inmiddels vervangen. Maar omdat de economische toekomst vooralsnog onzeker lijkt, kunnen toekomstige investeringen uitblijven.
“De markt toont zich overwegend afwachtend en vertaalt dit in stabilisatie”, zegt Jeroen van de Braak, van RAI Vereniging. Maar er gloort wel een beetje hoop: “Technologische vooruitgang van met name duurzame innovaties en een zich aandienende nieuwe vervangingsgolf bieden een positief perspectief.” Momenteel is de order-intake echter zwak.
Bron: TLN