Scania heeft het boekjaar 2011 tegelijk goed én matig afgesloten.
Scania leverde een record aantal van 80.108 nieuwe voertuigen af wat ook een record aan inkomsten betekende. Helaas stegen ook de kosten, en ontwikkelde de wisselkoers van de Zweedse kroon tegen o.a. de euro zich negatief. Door de eurocrisis is de kroon steeds sterker geworden, wat betekent dat Scania omgerekend minder kronen ontvangt voor een in euro’s afgerekende truck.
Desalniettemin kwam de omzet uit op 87,7 miljard kroon – een stijging van twaalf procent vergeleken met 2010. De winst steeg echter met slechts vier procent naar 9,4 miljard kroon.
Afzwakkende vraag
In 2011 zakte de vraag naar nieuwe trucks vanuit Zuid-Europa helemaal in, terwijl de vraag vanuit Noord-Europa in het laatste kwartaal iets zwakker werd.
Scania verkocht vooral in de jaren 2005-2008 veel nieuwe trucks, waarna in 2009 de markt instortte. Dit betekent dat de gemiddelde leeftijd van het Europese wagenpark aan het toenemen is, wat zijn impact heeft op het noodzakelijke onderhoud. Scania-dealers en werkplaatsen in heel Europa profiteren hier momenteel van.
In een andere grote afzetmarkt, Brazilië, zwakte de vraag ook af. Hier speelt de eurocrisis geen rol, maar wel de overgang naar de Euro 5-norm vanaf 1 januari 2012.
Overigens werden in 2011 76.843 nieuwe trucks en bussen besteld, een stijging van vier procent ten opzichte van 2010. Het is moeilijk om een voorspelling voor 2012 te doen, zo schrijft Scania. De eurocrisis heeft in ieder geval een duidelijke negatieve invloed.