Tijdens een verkeerscontrole op de A7 bij Groningen zijn relatief veel gevallen van tachofraude ontdekt.
De politie maakte de resultaten van de controle vandaag, op 17 januari, bekend. De nadruk van de controle lag op de rij- en rusttijden en eventuele fraude met de digitale tachograaf.
22 van de 32 in overtreding
Van de 32 vrachtwagens die gecontroleerd werden, kregen 22 een bekeuring. De helft van deze 22 chauffeurs had gerommeld met de tachograaf. In maar liefst vijf gevallen was een magneet gebruikt om de digitale tachograaf te manipuleren.
Technische gebreken
Er werden tevens bekeuringen uitgeschreven voor technische gebreken: Twee keer losse twistlocks, acht keer overbodige verlichting, twee keer versleten banden, twee keer een te hoge oplegger, drie keer een te lange combinatie, één lekke uitlaat, en één versleten rem-inrichting (ijzer op ijzer).
Van de 32 gecontroleerde trucks waren 22 Nederlanders en de overige tien buitenlandse trucks. Van die tien was er bij acht iets mis. Van de 22 Nederlandse trucks was er bij zestien iets mis. Twee chauffeurs hadden kennelijk geluk en kregen geen boete.
Er werd voor 18.000 euro aan boetes uitgedeeld. De buitenlandse chauffeurs kregen in totaal voor 4.650 euro aan boetes. Zij moesten de boetebedragen direct betalen voordat ze verder mochten.
De controle vond plaats tussen 16:00 en 23:00 uur. Motoragenten plukten chauffeurs van de A7 en leidden ze naar het keuringsstation van de RDW op de Duinkerkenstraat. Naast de politie en de RDW werkte ook de Inspectie Leefomgeving en Transport mee. Die laatste inspectiedienst is de vroegere Inspectie Verkeer en Waterstaat. Die is onlangs gefuseerd met de VROM-inspectie, en kreeg daarbij een nieuwe naam.
Foto: RDW-inspecteur tijdens een controle in 2011.