De Noorse politie controleert deze winter extra streng op trucks, banden en kettingen.
De afgelopen drie maanden zijn daarom al 1.400 trucks gecontroleerd op het hebben van de juiste (winter-)banden met genoeg profiel (3 mm is het absolute minimum), en sneeuwkettingen; ook nog eens 1.150 trailers zijn gecontroleerd.
Maar daar blijft het niet bij. “Nu, in week 2 en week 3 controleren we zoveel mogelijk trucks voordat ze zich op de gladde wegen begeven”, zegt Sonja Lindqvist van de Noorse wegbeheerder Statens Vegvesen.
Gebrek aan winter-ervaring
Maar de Noren zijn ook bevreesd over het eventuele gebrek aan winterervaring onder buitenlandse chauffeurs. Want, ook al heb je de juiste banden en kettingen; rijden op de be-ijsde wegen vraagt eigenlijk wel wat ervaring.
De Noren hebben daarom voor buitenlandse chauffeurs een Trucker’s Guide samengesteld. Helaas is deze niet in het Nederlands beschikbaar, maar wel in het Engels en in het Duits en een aantal andere talen.
Klik op deze link naar de Trucker’s Guide hoofdpagina. Hier kun je kiezen voor de taal die jij het beste spreekt.
Autoclub wil strengere controles aan grens
De Noorse automobielclub NAF wil echter dat er aan de grenzen veel strenger gecontroleerd gaat worden op buitenlandse trucks.
In de eerste week van januari sneeuwde het flink in de regio Oslo. Als gevolg stonden zeven buitenlandse trucks vast op de wegen in en rond Oslo, die files en lang oponthoud veroorzaakten. De trucks kwamen uit Polen, Duitsland, Frankrijk en Roemenië.
“Buitenlandse chauffeurs moeten kettingen bij zich hebben, en ze moeten ook weten hoe je ze gebruikt. Het feit dat ze soms de weg kwijt zijn en problemen veroorzaken is één ding, maar de verkeersveiligheid is iets anders”, zegt Inger Elisabeth Sagedal van de NAF.
Minstens zeven kettingen
Bij een standaard ‘euro-semi’, een enkelas-trekker met drie-assige oplegger, moeten minstens zeven kettingen zijn. Eén ketting voor op één van de wielen van de vooras, vier kettingen voor op de banden van de trekas en twee voor op de trailer.
Nu nog op het juiste moment stoppen en die kettingen leggen, voor het te laat is. Denk er overigens om dat je je reflecterende hesje draagt op het moment dat je je kettingen legt.
Foto: Als een Noor met een flinke snelheid een bocht neemt, hoeft dat bij jou niet perse ook goed te gaan…
Bron: o.a: VG