Nederlandse LZV’s mogen niet naar de bloemenveiling in Herongen, 900 meter over de grens bij Venlo.
Dit heeft de socialistische verkeersminister van Nordrhein-Westfalen vandaag (24 november) bekend gemaakt.
Volgens minister Voigtsberger leidt de inzet van LZV’s tot verkeersonveiligheid en concurrentie met het spoorvervoer. Daarom mogen Nederlandse LZV’s niet 900 meter Duitsland inrijden. Verladersorganisatie EVO vindt dit ‘onbegrijpelijk’. Ook Transport en Logistiek Nederland begrijpt niets van de Duitse halsstarrigheid.
Slecht geïnformeerd
Het is niet duidelijk hoe een Duitse verkeersminister zo slecht geïnformeerd kan zijn. Aangetoond is namelijk dat LZV’s de verkeersveiligheid niet negatief beïnvloeden. Bovendien heeft de veiling geen verbinding met het spoornetwerk, zo merkt EVO op. Van concurrentie met het spoor is überhaupt geen sprake.
De aanvoer van de veiling in Herongen wordt vooral door Nederlandse trucks gedaan. Deze rijden vanaf de Nederlandse grens over een brede weg naar de veiling, die een aparte afrit heeft.
Extra lasten, ook voor milieu
Vervoerders worden nu opgezadeld met extra lasten en het verkeer in Nederland wordt belast met meer vrachtverkeer op de weg. Volgens berekeningen van EVO en TLN kan de inzet van LZV’s op dit traject leiden tot een jaarlijkse vermindering van 300.000 kilogram CO2-uitstoot en tot ruim 100.000 liter brandstofbesparing.
Nordrhein-Westfalen is echter één van de Duitse deelstaten die niet meedoet aan de op handen zijnde Duitse LZV-proef. Wellicht is het daarom een principekwestie voor Voigtsberger en houdt hij om politieke redenen zijn poot stijf.
Foto: Ook Cock van Duijvenbode zou graag met zijn LZV naar Herongen willen.