Niet iedere chauffeur ziet heil in de aangekondigde langzaamaan-actie van de VERN voor 12 december. Media-aandacht is wellicht beter.
Branche-organisatie VERN komt op 12 december in opstand tegen de toestroom van Oost-Europese chauffeurs, de oneerlijke concurrentie en alle wantoestanden rond onze Oostblok-collega’s. De bedoeling is dat chauffeurs op 12 december tussen 11:00 en 12:00 uur zestig kilometer per uur gaan rijden op de snelwegen.
Uiteraard signaleert de VERN terecht dat Oost-Europeanen onze transportmarkt kapotmaken, en een zorgvuldig opgebouwd imago ten gronde richten met wangedrag.
Imago nog verder geschaad
Echter, door langzaamaan-acties te organiseren wordt dit imago nóg verder geschaad. Dit vinden veel chauffeurs die onlangs aanwezig waren op een door de VERN georganiseerde bijeenkomst in Zwolle.
VERN-voorzitter Klaas de Waardt kreeg luid bijval toen hij de aanwezigen vroeg in actie te komen tegen de oneerlijke concurrentie en de slecht opgeleide chauffeurs die hier met slecht onderhouden trucks rondrijden.
Maar of we als chauffeurs automobilisten moeten hinderen door langzaam te gaan rijden op de snelwegen, is een tweede. Veel chauffeurs vragen zich af of automobilisten überhaupt wel op de hoogte zijn van alle misstanden rond onze Oost-Europese collega’s.
Media-aandacht is beter
“Het is beter daar media-aandacht voor te krijgen”, is een veelgehoorde opmerking, en: “we moeten de publieke opninie juist achter ons krijgen, niet tegen ons”.
Die media-aandacht lijkt nu te komen. De gratis krant Sp!ts publiceert vandaag (22 november) een uitgebreid artikel over de bizarre taferelen die zich afspelen rond chauffeurscafé Appie Happie in Rotterdam. (Zie ook dit artikel op de website van Sp!ts).
In Rotterdam verzamelen zich ieder weekend honderden Oost-Europese chauffeurs die vervolgens naar hartelust bier drinken en op zeer onprofessionele wijze onderhoud verrichten aan hun trucks. In het artikel worden deze toestanden gedetailleerd omschreven, en het moet de gemiddelde lezer de mond doen openvallen van verbazing.
Naar Brussel
De Waardt wil verder samen met Deense, Zweedse en Noorse chauffeursorganisaties nog één keer in Brussel aan de bel trekken. Maar of ze daar willen luisteren, weet niemand. De EU heeft vooral als doel het vrije verkeer van goederen, diensten en personen te stimuleren. De boodschap dat dit oneerlijke concurrentie in het transport veroorzaakt, en enorme problemen, lijkt niet echt aan te komen.
Control Centers
Een andere manier om beter te kunnen concurreren tegen Oostblokkers en Nederlandse transporteurs met Oostblok-constructies is door het oprichten van twintig zogeheten control centers, een idee van de VERN en haar partners. Er zijn in Nederland 10.000 kleinere transporteurs en zo’n 130.000 verladers in het MKB. De control centers zouden een groot deel van die MKB-zendingen kunnen bundelen. Daarmee zou het aantal leegereden kilometers flink omlaag gaan, waarmee de huidige lage vrachtprijs genoeg zou zijn om rendabel te kunnen werken.
Foto: Een chauffeur in een Nederlands gekentekende truck maakt een praatje met een chauffeur in een Poolse truck.