Zeven van de tien chauffeurs rijden praktisch blind door de Antwerpse Kennedytunnel.
Zeventig procent van de vrachtwagenchauffeurs houdt minder dan 25 meter afstand in de Kennedytunnel. Deze chauffeurs rijden daarom zo goed als blind achter hun voorganger aan.
Dit blijkt uit metingen van mobiliteitsvereniging VAB, zo schrijft de Gazet van Antwerpen. De metingen werden uitgevoerd buiten de spits. Ten opzichte van vorige metingen in 2007 is de situatie verslechterd. Wettelijk is bepaald dat de minimum-afstand tussen voertuigen vijftig meter moet zijn.
Link met ongelukken
De VAB zegt dat er een link is tussen de slechte meetresultaten en het toegenomen aantal ongelukken met vrachtwagens. Dit aantal verdubbelde in de eerste helft van dit jaar, vergeleken met de eerste helft van 2010.
Automobilisten
De VAB heeft overigens ook kritiek op automobilisten. Die rijden te snel en remmen veel te sterk af voor de snelheidscamera’s bij de tunnel. Bovendien negeren ze doorgetrokken strepen en halen ze over de vluchtstrook files in.
Liefkenshoektunnel
Een oplossing zou volgens de VAB zijn om meer vrachtverkeer via de Liefkenshoektunnel te laten rijden. Bovendien zou er in de Kennedytunnel trajectcontrole moeten komen en moet er gecontroleerd worden op gevaarlijk rijgedrag.
Momenteel is er echter nog politiek gesteggel over het middel van de trajectcontrole. Omdat “de Federale Overheidsdienst de modelgoedkeuring van het trajectcontrolesysteem in Gentbrugge niet aflevert”, aldus de Vlaamse minister van Verkeer Hilde Crevits.