Vanaf 2012 biedt Scania een wereldwijd modulair motorenplatform aan voor zware trucks en alle emissie-eisen.
Hiermee probeert Scania haar motoren-aanbod zo ver als mogelijk gestandaardiseerd te hebben. Met andere woorden, zoveel mogelijk dezelfde onderdelen in dezelfde motoren voor alle bestaande emissie-eisen.
Vijf- en zes-cilinders
De in 2004 geïntroduceerde 9,3 liter vijfcilinder-motor is in ontwerp grotendeels gelijk aan de nieuwe 12,7 liter zescilindermotor. Beide blokken hebben bijvoorbeeld dezelfde boring van 130 mm. Hierdoor kunnen veel onderdelen op beide motoren gebruikt worden, evenals op Scania’s V8-motoren.
Wereldwijde verkoop
Vooral interessant is dus dat Scania deze motoren ongeveer overal ter wereld verkoopt, ongeacht de emissie-eisen. Zo moeten trucks vandaag de dag in Europa, Australië, Nieuw-Zeeland, Hong Kong en Israel aan de Euro 5-norm voldoen. In veel andere landen geldt momenteel de Euro 3-norm, zoals Brazilië en China, of de Euro 4-norm zoals in Rusland.
Maar er zijn ook plekken op aarde waar helemaal geen emissie-wetgeving is, zoals in landen in Afrika. Daar biedt Scania Euro 3-motoren aan. Overigens gaat Brazilië binnenkort in één stap naar Euro 5, en blijkt dat veel landen de Europese emissie-eisen volgen, en niet bijvoorbeeld de Amerikaanse.
Unit injectors vs. Common rail
Maar helemaal overal dezelfde onderdelen gebruiken lukt natuurlijk niet. Voor de Euro 3-motoren en de Euro 4-, 5- en EEV-motoren met SCR-technologie gebruikt Scania bijvoorbeeld electronisch aangestuurde unit-injectors voor de brandstof-toevoer, en plaatst men een conventionele turbo. Op Euro 5-motoren met EGR en de Euro 6-motoren gebruikt Scania echter common rail-brandstofinjectie met een turbo met variabele geometrie.
Scania heeft op dit moment twee Euro 6-motoren: de 12,7 liter in 440- en 480 pk-uitvoering. Daarnaast heeft Scania elf EEV-motoren tussen 230 en 730 pk, (inclusief een ethanol-versie en twee gas/biogasversies), en zestien Euro 5-motoren met vermogens tussen de 230 en 620 pk. Verder heeft Scania negen Euro 4-motoren, tussen de 250 en 620 pk en zeven Euro 3-motoren tussen de 250 en 580 pk.
Uiteraard worden deze motoren ook gebruikt in bussen, generatoren, als scheepsmotoren en in diverse industriële toepassingen.
Foto: Een Scania R620 trekt een B-double naast een R560 die een enkele oplegger door het Australische stof trekt. Beide trucks zijn Euro 5-trucks.