Ook bij Renault Trucks staan de ontwikkelingen niet stil. In deze Praktijktest schenken we daarom aandacht aan de nieuwe Premium Route Optifuel EEV. Een onverwacht fijne auto…
Onze donkergrijs gespoten testtrekker is een plaatje. Renault heeft het complete stroomlijnpakket erop gezet, inclusief luxe zonneklep. Een opvallend detail is het extra ruitje in het rechterportier. Dat zorgt voor een beter zicht op de dode hoek en het scheelt echt stukken. Bij het meten van de dode hoek aan de rechterkant meten we door het schuifraam een blinde vlek van 662 centimeter. Door het onderste ruitje wordt die teruggebracht tot slechts 173 centimeter en dat is een record! Op zichzelf is dat ruitje dan ook een prima idee, maar bij de uitvoering met slaapcabine is het een beetje vervelend dat het gordijntje te kort is en er dus licht door naar binnen komt. Misschien is het op te lossen met een stukje zwart kunststof ter grootte van dat raampje, dat je er voor bevestigt of in de raamopening vastklikt. Je kunt echter ook een deur zonder extra raampje bestellen en dan is er geen probleem.
Zoeken
De hernieuwde kennismaking met de Premium is overigens een aangename. Het interieur is in fraaie, lichte kleurstellingen uitgevoerd, waardoor het een bijzonder ruime indruk maakt. Het is wel een beetje afwachten hoe lang alles licht van kleur blijft, maar dat hangt natuurlijk erg af van het werk wat je met de auto doet en hoe netjes de chauffeur is. Achter het stuur is het even wennen. Het dashboard is fraai ontworpen, maar er is geen analoge snelheidsmeter. In plaats daarvan wordt de snelheid met grote heldere cijfers digitaal aangegeven. Daar wen je vast wel aan, maar wij zochten nog regelmatig naar het naaldje dat de snelheid aangeeft. Ook wennen is de enorme hoeveelheid schakelaars, stengels en hendels aan de stuurkolom. Om te beginnen zit die voor de bediening van de motorrem links aan het stuur en daar verwacht je hem niet. Ook naar de andere functies is het telkens even zoeken. Het is niet verkeerd om zoveel mogelijk bedieningsorganen op en rond het stuur te groeperen, maar we zouden graag zien dat hier enige standaardisatie wordt doorgevoerd. Vooral in gemengde vloten is echt lastig als ieder merk zijn eigen spoor volgt. Tenslotte is er ook ooit afgesproken dat het gas rechts zit en de rem er links naast. Zoiets moet toch ook kunnen voor de claxon, de motorrem en de richtingaanwijzers!
Hangmat
De zitpositie achter het goed verstelbare stuurwiel is OK. Voor extreem lange chauffeurs mag de stoel nog wat verder naar achteren en dat zou met een kleine aanpassing al mogelijk zijn. Toch valt er voor ons wel mee te leven. Rondom de werkplek is voldoende ruimte voor alles wat je onderweg nodig hebt: vakjes, bakjes en zelfs een schuiflade in het dashboard. Bekerhouders zijn er ook genoeg. De asbak is zo’n plastic bekertje voor in een bekerhouder. Een concept dat we ook uit de bestellers van Renault kennen. Het heeft onze voorkeur niet, maar steeds meer merken komen met deze goedkope oplossing op de proppen omdat het roken steeds verder teruggedrongen wordt.
Onder het bed vind je een fraaie koelkast in een schuiflade. Heel slim is dat de voorkant van die lade ook nog een vakje bevat waar spullen en of vrachtbrieven in passen. Boven de voorruit zijn twee kastjes aangebracht met daarnaast een open vak met een plank erin. Die is voorzien van sjorogen en spanbandjes voor een TV of een magnetron. Ergonomisch heel slim bedacht; vooral ook omdat op die plek stroom voorhanden is. Het onderbed is met zijn 78 centimeter breedte ruimer dan je zou verwachten in deze klasse. Jammer is alleen wel dat er geen nachtkastje voor je persoonlijke spullen is. Een echte misser is de wonderlijke constructie van het bovenbed. Dat is een hangmatachtige toestand die op vrij hinderlijke wijze ruimte boven het onderbed inneemt. Daar zouden ze toch eens naar moeten kijken. Een ander minpunt betreft de bergvakken aan de buitenkant. Ze zitten aan weerskanten van de cabine en dat is heel mooi, maar ze zijn niet groot genoeg. Dan nog even iets over het rechterportier. Dat is heeft geen gewoon elektrisch bediend raam, maar een soort schuifpui. Wat Renault heeft bewogen om voor deze oplossing te kiezen, is ons een raadsel.
Optifuel
Onze Premium draagt het etiket ‘Optifuel’ en dat betekent dat brandstofbesparing een prioriteit is. Het pakket omvat efficiënte techniek maar ook een software voor wagenparkbeheer en een training voor de chauffeur. Aan het eind van een werkdag of werkweek kunnen alle gegevens met betrekking tot de rijstijl en de gevolgen daarvan voor het verbruik uitgelezen worden. Zo kan het bedrijf, in overleg met de chauffeur, de exploitatiekosten terugdringen. De Premium Optifuel heeft een Optidriver+ versnellingsbak zonder Powerstand, hij staat op Michelin X Energy-banden, er is een compleet aerodynamisch pakket gemonteerd en hij heeft een automatische motorstop. Als je de motor stationair laat lopen, dan houdt hij er na een paar minuten mee op. Volgens Renault maken deze maatregelen een besparing haalbaar van 4 tot 7 procent. Daarnaast is er het softwarepakket waarmee iedere verbruikte druppel brandstof herleid kan worden. Het trainingsprogramma voor de chauffeur moet nog grotere besparingen mogelijk maken. Een uiterst nuttige bijkomstigheid van dit trainingsprogramma is dat het voldoet aan norm voor de verplichte 35 uren nascholing.
Ingrijpen
De testauto rijdt fijn, het weggedrag is voorbeeldig en het geluidsniveau blijft mooi binnen de normale waarden. De krachtbron is oorspronkelijk van Zweedsen huize, evenals de versnellingsbak, maar de ingenieurs van Renault hebben wel degelijk hun invloed op de techniek doen gelden. Wat ons betreft hebben ze hun werk prima verricht, want al is de motor met slechts elf liter cilinderinhoud aan de kleine kant, toch verricht hij grootse prestaties. Inde Ardennen loopt de Premium lekker vlot naar boven, al vraagt de geautomatiseerde versnellingsbak af en toe om handmatig ingrijpen. Zonder die hulp schakelt de bak voor ons gevoel net wat te laat terug, waardoor de motor wel erg weinig toeren maakt. Als je daarop anticipeert en net iets eerder een schakelcommando geeft, blijft de vaart er goed in zitten. Ook dit moet je in de praktijk leren. Uiteindelijk ziet de chauffeur vals plat eerder aankomen dan de software. Bovendien houdt het je bij de les. Met een Powerstand op de bak hoeft dit niet, maar die zit nu eenmaal niet op dit spaarwondertje. Op de testhelling blijkt dan ook dat de 460 paarden wel degelijk allemaal aanwezig zijn, want de klimsnelheid is exact 46 kilometer per uur.
Verbruik
Over het brandstofverbruik van deze Renault Premium is wel wat te melden. Met 29,47 liter op de honderd kilometer ziet dat er minder goed uit dan het is. Normaal gesproken zijn testvoertuigen namelijk uitgerust met een verbruikmeter, maar ons testvoertuig had er geen. Het extra verbruik door files en extra stops zoals bij de verkeerslichten in Maastricht zijn in dit geval dus gewoon meegeteld. Dat is wel heel erg praktijkgericht, maar normaal gesproken halen we dit eruit om het zuivere verbruik te kunnen meten. Gezien de ongunstige omstandigheden tijdens de praktijktest – regen en harde wind – heeft de Premium dan ook keurige cijfers neergezet, al mag je die niet vergelijken met die van andere testauto’s waarmee we eerder deze route reden. Wel willen we er nog eens op wijzen dat deze Renault Premium zich tijdens deze testrit met zijn grillige weersomstandigheden (waarbij ook de buitentemperatuur flink schommelde) bijzonder goed geweerd heeft.
Conclusie
Onze hernieuwde kennismaking met de Renault Premium was een bijzonder aangename. Met een comfortabel interieur, prima weggedrag en keurige brandstofcijfers is het een fijne truck voor de middellange afstand en de zware distributie. In dit geval wordt echter niet alleen de truck door ons beoordeeld, maar worden ook wij door de software tegen het licht gehouden. De uitdraai van de rit toont aan dat we nog veel beter hadden kunnen scoren. Uit de cijferbrij valt de eigenlijke testroute echter niet te destilleren. We rijden namelijk ook de nodige kilometers voor andere metingen en voor fotografie en filmwerk. Bovendien laten we ook andere chauffeurs met de truck rijden. Die zijn volkomen onbekend met de rijkarakteristieken van de Renault en moeten er dus aan even wennen. Ook dat heeft een negatieve invloed op de eindrapportage voor wat betreft de rijstijl en het verbruik. De opmerkingen over een ruwe rijstijl zullen we ons dan ook maar niet aantrekken…
Pluspunten:
1. Kleine dode hoek door extra zijruitje
2. Lichte kleuren zorgen voor ruim interieur
3. Breed onderbed
Minpunten:
1. Hangmatconstructie bovenbed
2. Te kleine bergvakjes buiten
3. Bediening is onoverzichtelijk