DAF biedt met de CF-serie keuze uit een bijna eindeloos aantal verschillende uitvoeringen. Eén daarvan, de CF85 Space Cab, nemen we deze keer onder de loep in onze Praktijktest.
De DAF CF85 Space Cab kom je niet alleen tegen in het zware distributiewerk, maar ook in het internationale transport. Met zijn lage instap is hij bij uitstek geschikt voor werk waarbij je vaak in- en uitstapt, maar dankzij de riante cabine is het ook geen straf als je er wat verder mee van huis moet. Vooral in het tank- en bulkvervoer, waar iedere kilo telt, komt de relatief lichte CF goed tot zijn recht. Reden genoeg voor een hernieuwde kennismaking met de CF85, die deze keer uitgerust is met de 410 pk MX motor in de Euro 5-uitvoering.
Het DAF-programma kent drie cabines en daarvan is de CF de middelste. Opmerkelijk, want de meeste merken hebben slechts twee cabinevarianten waarbij dan heel veel cabinedelen overeenkomen. Zij gaan voor kostenbesparing door modulaire cabinebouw. De strategie van DAF heeft als voordeel dat er geen compromissen nodig zijn. Elke klasse, van licht tot zwaar, heeft zo een optimale cabine. Het kan echter haast niet anders of deze manier van bouwen is vrij duur. Denk alleen al aan de grote hoeveelheid verschillende onderdelen die je als fabrikant bij de productie nodig hebt! Maar goed, als chauffeur heb je daar geen last van.
MX motor
Ook wat de motoren betreft is de CF-serie erg breed. Zo is er een CF65 met 220 pk motor, maar onder diezelfde cabine kan DAF ook de zwaarste MX motor met maar liefst 510 pk vermogen kwijt. Ons testvoertuig heeft ‘slechts’ 410 pk onder de kap maar hoeft zich nergens voor te schamen. Motoren in die orde van grootte worden vandaag de dag het meest verkocht, al zit de distributiesector daar meestal nog een paar pk’s onder. In elk geval heeft onze CF85 genoeg in huis om onze beladen Pacton testtrailer vlot door de Ardennen te slepen. En eerlijk is eerlijk, de trekkracht van deze DAF valt ons allerminst tegen. De AS-Tronic schakelautomaat doet zijn werk voorbeeldig en ook de DEB motorrem komt bij de afdalingen goed tot zijn recht. Daarbij moet je als chauffeur wel toelaten dat de naald van de toerenteller tot diep in het blauwe gebied komt. Die blauwe zone is daar ook voor bedoeld, maar veel chauffeurs schrikken van zoveel omwentelingen. Dat is nergens voor nodig, het maakt alleen meer geluid. In ieder geval stelt de DEB de DAF in staat om keurig met zestig af te dalen tijdens onze motorremtest op de Belgische A27.
Ruim
De vernieuwde CF cabine is, wat ons betreft, erg goed geslaagd. Misschien is hij nog wel mooier dan de XF! Het is allemaal wat ingetogener dan bij zijn grote broer en de CF oogt bovendien wat sierlijker. Dat komt vooral door de fraaie welvingen in de deuren, die de cabine een heel eigen karakter geven. Het bolle Space Cab-dak past er mooi bij en de eigenwijze Skylights in het dak vormen een aardige aanvulling. Helaas is DAF bij deze testwagen vergeten een zonneklep te monteren. Die maakt het uiterlijk namelijk helemaal af en bovendien camoufleert hij die lelijke frontzichtspiegel voor een groot deel.
Hoewel de CF85 op het oog een bescheiden indruk maakt, is de cabine veel ruimer dan je denkt. Eigenlijk biedt hij, doordat het dak hoger is, nog meer plaats dan de XF105 Space Cab doet. Je kunt moeiteloos recht staan op de motortunnel en ook wat bergruimte betreft kom je niks te kort in deze DAF. Boven de voorruit zijn drie grote kasten aangebracht en onder het bed is alles al net zo praktisch ingedeeld als bij de XF. Wel jammer dat het klepje voor het van buitenaf bereikbare bergvak zo klein is en alleen aan de bestuurderskant zit.
Tunnel
Instappen gaat heel gemakkelijk doordat de cabine vrij laag geplaatst is. Keerzijde van het ontwerp is de hoge motortunnel tussen de stoelen. Toch vragen we ons af of dat wel zo erg is. Weliswaar zijn vlakke cabinevloeren de trend, maar zo’n tunnel heeft ook voordelen. Zo kun je er mooi je spullen op kwijt en veel chauffeurs geven aan dat ze een hoge motortunnel eigenlijk wel knus vinden. Ook stellen ze het op prijs als alles wat je anders op het bed kwijt moet of in de kastjes en vakken boven de voorruit stopt, mooi binnen handbereik ligt. Bovendien blijft er zat ruimte over. Natuurlijk moet je de opstap even voor lief nemen als je naar bed gaat maar als het goed is, doe je dat maar eens per dag. In- en uitstappen doe je, zeker in de distributie, veel vaker. Dat wordt nog vergemakkelijkt doordat het portier bijna negentig graden open kan. Een typisch distributietrekje!
Achter de stoelen monteert DAF een riant bed met daaronder een koelkast. Het bed in onze testwagen is de luxe versie met pocketvering, maar ook de standaard matras is erg goed. Helaas ontbeert het onderbed een nachtkastje voor je persoonlijke spullen. Het profiel van het dichte ruitje is er beslist geschikt voor, maar DAF levert het niet. Een kans voor de accessoirehandel.
Conclusie
De CF410 Space Cab is een prima reisgenoot op binnen- en buitenlandse ritten. Met de 410 pk sterke MX motor snelt hij met veertig ton door de Ardennen en de DEB motorrem doet zijn werk boven verwachting. De AS-Tronic schakelautomaat schakelt voorbeeldig en al met al valt er maar weinig aan te merken op deze DAF. Met de CF serie bewijst de Eindhovense fabrikant dat er heel veel rek zit in een middenklasse cabine en dat je er ook op de lange afstand probleemloos mee weg komt. Het enige wat we als mogelijk minpuntje kunnen bedenken is de uitstraling maar als het je daar om te doen is, kun je ook voor de XF kiezen.
Pluspunten:
1: Fijne, ruime cabine.
2: Prima matras onderbed.
3: Lage instap.
Minpunten:
1: Uitzicht belemmerende raamstijl.
2: Zonneklep ontbreekt.
3: Geen nachtkastje en bedieningspaneel bij bed.