Praktijktest MAN TGX 18.440 XLX Euro4

13 oktober | 15:45

Praktijktest MAN TGX 18.440 XLX Euro4

De nieuwe MAN TGX rijdt supercomfortabel. De As-Tronic schakelt perfect en bergaf neemt de automatisch in werking tredende intarder je alle werk uit handen. Fluitend deden wij het rondje door de Ardennen. Lees het relaxte testverslag.

Met de TGX heeft MAN een bijzonder fraai voertuig op de weg gezet. De nieuwe vormgeving is erg geslaagd, daar is iedereen het over eens. Wij snuffelden twee dagen lang aan de TGX met 440 pk en de XLX-cabine. De middelste waar het gaat om cabinehoogte maar middelmatig is hij zeker niet.

De scherpe lijnen, de strakke V-vorm van de grille en de nieuwe koplampunits bezorgen de nieuwe generatie van MAN een heel eigentijds uiterlijk. Opvallend detail is de fraaie glanzend zwart gespoten grille. Die ‘grille’ is eigenlijk alleen maar een stijl element want hij is helemaal dicht. De echte grille zit in de bumperpartij in de vorm van twee enorme zwarte gaten. Ook mooi zijn de nieuwe, in kleur meegespoten grote spiegelhuizen. Die zelfde spiegelhuizen zorgen echter voor een megagrote dode hoek. Vooral aan de rechterkant neemt de dode hoek redelijk dramatische vormen aan doordat je niet tussen de A-stijl en de spiegels door kunt kijken.

XLX
Het is met de XLX cabine altijd even twee keer kijken, want wat is het nou eigenlijk. Het is de brede cabine, maar toch weer net wat lager dan de XXL. Het grote verschil is de voorruit. Bij de XLX is een wat kleinere ruit gemonteerd. Daardoor ziet de cabine er weliswaar minder markant uit maar beslist niet minder fraai. Door de iets lagere lijn toont de truck wat gedrongen en dat is best stoer. Het slimme van die kleinere voorruit is dat MAN ondanks het lagere dak toch gebruik kan maken van de standaard bovenkasten uit de grootste cabine. Die zitten nu gewoon lager. Trouwens, in de cabine merk je niet direct dat je wat minder ruimte hebt, hoewel het verschil toch echt 22 centimeter is. Opvallend is wel dat de zijruitjes boven de deuren er niet zijn in de XLX, maar verder moet je echt de verschillen zoeken. Er is nog steeds stahoogte en ook in deze cabine is plek zat voor twee bedden.

Dure navigatie
Het eerste wat opvalt als je de MAN van de nieuwe generatie instapt is het fraaie nieuwe dashboard. Werkelijk alle kritiekpunten die we hadden op de TGA serie zijn opgelost en het resultaat is prachtig. Mooie lijnen, een logische indeling en een afwerking die niet zou misstaan in een BMW 7 serie. Erg fraai maar ook heel erg duur is de audio-navigatie unit in het dashboard. Dat apparaat kost ergens rond de 3,5 duizend Euro terwijl de prestaties niet beter zijn dan die van een TomTom van een paar honderd Euro. Maar goed, het staat prachtig. Net als het stuurwiel met aluminiumkleurige accenten en heel veel schakelaars. Minpuntje daarvan is dat je door de plaatsing van die schakelaars nog wel eens onbedoeld dingen bedient. Erg handig zijn de schuiflades in het centrale deel van het dashboard. Daar kun je veel spullen overzichtelijk en bij de hand in kwijt. Kritiek hebben we wel op de plaats van de console met daarop de handrem. Die console zou kunnen vervallen als de draaiknop voor de automaat en de handrem op het dashboard geplaatst zouden worden. Een beetje een gemiste kans eigenlijk. Dat geldt ook voor de, overigens erg fraaie, koelkast. Die staat op een rail maar helaas kan hij niet ver genoeg onder het bed schuiven waardoor het een beetje een sta in de weg is.

Nachtkastje
Eigenlijk had het slaapgedeelte ook een de facelift mogen ondergaan. Niet alleen die koelkast zou anders moeten, de hele indeling onder het bed is voor verbetering vatbaar. De bedden zelf zijn wel vernieuwd, die hebben nu fraaie lattenbodems maar een fatsoenlijk nachtkastje of een bedieningspaneel bij het onderbed missen we nog steeds. In plaats daarvan moet je de knoppen en het kleine vakje op de middenconsole gebruiken. Hebben we dan alleen maar kritiek op de XLX cabine? Welnee, want het is een ontzettend fraaie en mooi afgewerkte werk/woonplek. Alles ademt kwaliteit en hoewel de kleurstellingen niet feestelijk genoemd kunnen worden is het toch ook niet saai in de MAN. In ieder geval heb je leef en opbergruimte genoeg in deze cabine.

440 pk
Met 440 pk is onze MAN misschien wat zwaar gemotoriseerd voor de meeste vloten maar de trend gaat wel hard in die richting. MAN gelooft in EGR techniek, en vandaar dat we zonder AdBlue ons rondje door de Ardennen konden rijden. De testwagen is een Euro4 uitvoering, maar MAN heeft plechtig beloofd op de komende IAA in Hannover de Euro5 uitvoering met EGR te tonen. Daarmee neemt MAN samen met Scania een unieke plaats in, want de andere vijf merken maken wel degelijk gebruik van SCR, oftewel de nabehandeling van uitlaatgassen door er AdBlue aan toe te voegen. Volgens fabrieksopgave zou het verbruik van de MAN trucks met EGR het zelfde zijn als de Euro3 uitvoeringen, maar we horen links en rechts dat het verbruik iets hoger ligt. Dat mag natuurlijk ook, want AdBlue moet je tenslotte ook betalen. Netto zou het niets uitmaken of je met een Euro3 of Euro4 MAN met EGR onderweg bent. We zijn benieuwd.

Comfort
De MAN rijdt echt supercomfortabel. De As-Tronic schakelt perfect en bergaf neemt de automatisch in werking tredende intarder je alle werk uit handen. Met de Actieve Cruise Control ingeschakeld rijdt het niet alleen comfortabel maar ook erg veilig! Het rondje Ardennen gaat dan ook fluitend, al hadden we enorme tegenslag in de vorm van een complete wolkbreuk. De verbruiksresultaten zijn dan ook gecorrigeerd. We hebben eenvoudig de slechtste gedeeltes er uit gerekend omdat we in zo’n wolkbreuk alleen maar konden testen of de cabine waterdicht was. En dat was hij! Zonder flauwekul, op een nat wegdek loopt het verbruik erg op en als er echt vijf centimeter water op de weg staat is testen gewoon zinloos. Vandaar dat we ernstig hebben moeten rekenen om tot de onderstaande resultaten te komen. In ieder geval hebben we prettig kennis gemaakt met de nieuwe TGX serie een kennismaking die smaakt naar meer.

Pluspunten:
1 de soepel schakelende ZF automaat
2 Fraaie vormgeving
3 EGR systeem

Minpunten:
4 Grote dode hoek door spiegels
5 Plaatsing schakelaars op het stuurwiel
6 Indeling ruimte onder het bed

Evenementen agenda
07 december | 12:00
Mega Trucks Festival 2024
26 juli | 12:00
Profile Truckstar Festival 2025
17 mei | 12:00
Putte Lights on 2025
31 mei | 12:00
Truckshow Zonder Naam 2025
30 mei | 12:00
Truckshow Nederhemert 2025
16 maart | 12:00
29e DAF verzamelbeurs
Zie volledige agenda