Maximaal beladen is de TGM is een ontzettend soepel en comfortabel voertuig. Het enige minpuntje betreft de vering van de vooras.
Met de TGM serie heeft MAN het complete gamma aan bedrijfswagens vernieuwd van TGL tot en met TGA. De letters TG staan voor Transport Generation en de M staat voor Middenklasse. Deze TGM 18.280 is een middenklasser, maar dan wel met de nadruk op de wat zwaardere distributie.
De TGM modellen lopen uiteen tussen de 12 en 18 ton en zijn voorzien van een kleine slimme 6,8 liter zescilinder motor. Wij reden de 280 pk uitvoering en die is voorzien van twee turbo’s in serie met een waste-gate. Uiteraard hebben we van doen met een Euro 4 motor, in dit geval voorzien van een roetfilter, PM katalysator en EGR techniek. Kortom, geen gedoe met AdBlue. Het roetfilter is zelf-regenererend. Zodra de temperatuur in de katalysator boven de 80 graden komt worden de roetdeeltjes omgezet in onschadelijk Co2. De TGM in deze test is een achttientonner en daarmee is het dan ook een echte truck. Niet alleen het gewicht, ook de uitstraling van de vrachtwagen is die van een grote jongen. Voor een deel komt dat natuurlijk ook door de slaapcabine uitvoering waar we mee op pad gaan.
Deze MAN TGM kan dankzij die slaapcabine ook heel goed voor de zware distributie in het buitenland worden ingezet. Daarnaast kun je ook als binnenlandchauffeur zo’n ruime cabine wel waarderen. Om je rust te maken kun je dan echt even plat gaan en hoef je niet over het stuur te hangen. Bovendien is het prettig als je al je spullen in de cabine goed kwijt kunt.
Netjes
MAN gebruikt een modulair cabineconcept waardoor alle voertuigen van dit merk onmiskenbaar dezelfde uitstraling hebben. Niet alleen aan de buitenkant, maar ook binnenin. We voelen ons dan ook meteen thuis in de cabine. Het interieur is namelijk hetzelfde als van de TGA met LX cabine, en dat voertuig kennen we al wat langer. Alles is netjes verzorgd en zeker in dit testexemplaar ontbreekt het ons aan niets. Het hele optieboekje is er in gemonteerd, en dat beslaat heel wat pagina’s. Achter het stuurwiel van de TGM valt op dat dit nog niet voorzien is van allerlei schakelaars. Anders dan in de grote MAN trucks moet je de radio nog gewoon op het dashboard bedienen, net als de telefoon. De cruise control zit rechts achter het stuurwiel aan een stengel, en daarmee uit het zicht. Natuurlijk went dat na enige tijd maar als je iedere dag met een ander merk rijdt, is het ergerlijk.
In het steedse gewoel van Arnhem is het rijden met de MAN een waar genoegen waarbij het geringe motorgeluid opvallend is. Het merk MAN heeft al jaren een goede naam als het gaat om rust in de cabine. Je kunt zonder stemverheffing met elkaar communiceren. Een beetje rijwind herinnert je eraan dat je rijdt. De MAN geeft geen krimp waar het windgevoeligheid betreft. Op een traject met veel rotondes vallen de soepele bediening en het prima weggedrag extra op. Geen overhellen of oeverloos corrigeren. De MAN staat zijn distributiemannetje.
Nieuwe bak
Achter de 280 pk dieselmotor hangt een compleet nieuwe, geautomatiseerde versnellingsbak. Deze AS-tronic ‘Mid’ is een 12 versnellingsbak voor het middelzware segment. Man levert deze bak in combinatie met motoren tussen de 240 en 330 pk. De nieuwe ‘TipMatic’ zoals MAN deze bak graag noemt, is lichter in gewicht doordat er maar één hulpas in zit. De zware uitvoering van de AsTronic die we uit de TGA kennen, heeft twee van die assen. Lichter of niet, schakelen doet hij prima. De maximaal beladen TGM is een ontzettend soepel en comfortabel voertuig, dat wordt in de eerste kilometers al duidelijk. De kleine maar potente diesel ‘hangt mooi aan het gas’ zoals ze dat noemen en ook het weggedrag is keurig. De bakwagen stuurt gewoon erg strak. Het enige minpuntje betreft de vering van de vooras. Die wil wel eens doorslaan als er een behoorlijk obstakel genomen wordt. Dit is iets wat bij alle vrachtwagens gebeurt als je te lomp over een drempel rijdt maar bij deze TGM gebeurt het nét wat te snel naar onze smaak. Daar waar concurrenten soepel verend over ongerechtigheden in onze testroute rijden, reageert de MAN aanmerkelijk stugger, met als gevolg dat je als bijrijder met veel moeite een beker koffie in bedwang moet houden. Hopelijk is die te stug afgeveerde vooras exemplarisch.
Conclusie
Met de TGM heeft MAN een prachtige oplossing voor de middelzware distributie. Met zijn 280 pk is het gewoon een rappe jongen die ook niet benauwd is voor een aanhangwagen op zijn tijd. De nieuwe AS-Tronic ‘mid’ bak is een regelrechte aanrader voor het distributiewerk. Deze bak neemt de overbelaste distributiechauffeurs veel werk uit handen en scoort punten voor zowel de ergonomie als de verkeersveiligheid. Bijkomend voordeel is dat de aandrijflijn ontzien wordt door de automatisch schakelende bak. De auto biedt de chauffeur een uitstekende werkplek. Het instrumentarium is overzichtelijk en het zicht naar voren, opzij en achteren dankzij de grote ruiten en de goede spiegels meer dan prima. Daar komt bij dat de TGM er ook nog eens als een stoere truck uitziet. Het is een plezier om met deze wagen je werk te doen.