Duitse transportbedrijven klagen dat ladingen niet vervoerd kunnen worden en dat vrachtwagens ondanks dat er werk is, op de dam blijven staan. Oorzaak: een chauffeurstekort.
Om de vraag naar chauffeurs te kunnen oplossen, zouden er jaarlijks in heel Duitsland circa 25.000 chauffeurs opgeleid moeten worden. Maar een opleiding duurt drie jaar en kost niet niks. Voor veel jongeren is de drempel te hoog, klagen de Duitsers.
Hierdoor wordt in werkelijkheid maar krap een tiende van dat gewenste aantal opgeleid. Veel te weinig vinden Duitse vervoerders. Bovendien gaan de komende jaren veel chauffeurs met pensioen en de verwachting is dat het wegvervoer met bijna de helft zal toenemen.
Buitenlanders
Massaal buitenlandse chauffeurs in dienst nemen gaat ook niet, want ook zij moeten een opleidingstraject doorlopen, omdat hun kwaliteiten onder de maat zouden zijn.
Imago
Ook het imago speelt Duitse transportbedrijven het meest parten in het vinden van een goede chauffeur. Van vrijheid is nauwelijks meer sprake, want alles is op de minuut gepland en de chauffeur en zijn truck zijn continu in beeld bij de baas. Verder is de ontvangst bij klanten te vaak een tegenvaller. Chauffeurs worden onvriendelijke behandeld en er zijn te weinig voorzieningen. Tel daar een uurloon van 9,61 euro bij op, wat leidt tot een maandsalaris van circa 1800 euro en moet de conclusie zijn dat er wellicht nog andere, betere banen zijn. Er wordt daarom gepleit voor een hogere opleidingsvergoeding, hogere lonen en betere arbeidsomstandigheden.