Ook minister Schultz van Haegen van Infrastructuur twijfelt over het voorstel voor een algeheel inhaalverbod voor vrachtwagens.
Tegen de NOS zegt de minister dat “daar waar je de doorstroming bevordert, het goed is om het inhaalverbod weer eens opnieuw te bekijken. Maar of je het overal moet doen is weer een andere vraag”.
Op een rustig wegvak lijkt het Schultz niet zinnig dat vrachtwagens elkaar niet mogen inhalen.
De NOS peilde ook de mening van enkele chauffeurs bij chauffeurscafé de Tweede Steeg. Uiteraard zien zij weinig heil in het voorstel.
TLN evenmin enthousiast
Branche-organisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) is evenmin enthousiast. TLN wijst erop dat er al inhaalverboden zijn en dat er tijdstippen zijn waarop inhalen gewoon kan.
Daarnaast zegt ook TLN dat colonnevorming leidt tot stress bij chauffeurs, wat de verkeersveiligheid zeker niet ten goede komt. Bovendien wijst TLN op de eigen verantwoordelijkheid van chauffeurs. “Zij zijn goed opgeleide vakmensen die verkeerssituaties goed kunnen inschatten.”
PvdA en GroenLinks voor
In de Tweede Kamer is de PvdA voor het plan. “Niet alleen vanwege de doorstroom op de weg voor automobilisten, maar ook omdat bij de inhaalmanoeuvres soms gevaarlijke situaties ontstaan”, aldus PvdA-kamerlid Sharon Dijksma.
Ook GroenLinks is bij monde van Ineke van Gent een groot voorstander omdat de wegen daarmee veiliger worden en de lucht schoner: “Het leidt bovendien tot een rustiger verkeersbeeld. Dat heeft weer een gunstig effect op het brandstofverbruik en dus op het milieu.” Ze vindt verder dat snelheidsbegrenzers op vrachtwagens beter moeten worden gecontroleerd, een vreemde opmerking, waarmee ze twijfel oproept over haar kennis van zaken.
CDA en SP tegen
Het CDA en de SP zijn tegen een algeheel inhaalverbod. “Dan krijg je enorme stoeten vrachtwagens die afhankelijk zijn van de zwakste schakel. Dat lijkt me heel gevaarlijk”, zegt SP-Kamerlid Farshad Bashir.
In- en uitvoegen wordt erg moeilijk, denkt CDA-Kamerlid Sander de Rouwe. Hij ziet meer in een dynamisch inhaalverbod, iets waar ook de ChristenUnie wel wat in ziet.
De Rouwe ziet op de langere termijn meer heil in bredere snelwegen, met aparte rijbanen voor doorgaand en in- en uitvoegend verkeer. “Een optie daarbij is het invoeren van aparte rijbanen voor vrachtwagen”, aldus de Rouwe.
Het plan voor een algeheel inhaalverbod voor trucks heeft op dit moment geen meerderheid in de Tweede Kamer. Het standpunt van de PVV is nog onbekend.
Bron (o.a.): Nieuws.nl – Foto: Minister Schultz van Haegen heeft haar twijfels. (ANP)