De VVD wil een algeheel inhaalverbod voor vrachtwagens, een grote misser.
Onder de kop ‘Gas geven op de snelweg’ schrijft de Telegraaf hoe een einde moet komen aan vele onnodige opstoppingen op de snelwegen. “Tergend langzame inhaalmanoeuvres zijn de grootste regeringspartij een doorn in het oog”, zo schrijft de krant.
De move is op z’n zachtst gezegd opmerkelijk, aangezien de VVD het goederenvervoer in ons land over het algemeen een warm hart toedraagt. Bovendien schiet een algeheel inhaalverbod haar doel ver voorbij.
‘Gevaarlijke situaties en opstoppingen’
VVD-Kamerlid Charlie Aptroot zegt echter: Vrachtwagenchauffeurs gaan elkaar vaak met één of twee kilometer per uur inhalen en veroorzaken zo gevaarlijke situaties en opstoppingen.”
Aptroot zou moeten weten dat er om die reden al inhaalverboden gelden op drukke tijdstippen op snelwegen met twee rijstroken. Op snelwegen met drie, vier of vijf rijstroken heeft een inhaalverbod het negatieve gevolg van een harmonica-rij van trucks. In- en uitvoegen wordt lastig en zorgt juist voor gevaarlijke situaties.
Verkeerd signaal
Daarnaast zendt de VVD een verkeerd signaal uit met haar plan. De weg is namelijk niet alleen van de automobilist. De weg is er voor iedereen, inclusief de beroepschauffeur. Overigens wil de VVD naast het algehele inhaalverbod een minimum snelheid van zeventig kilometer per uur op de rechterrijstrook. Dat zou de snelheid er nog enigszins in moeten houden.
Lees hier het volledige standpunt van Charlie Aptroot
Foto: Een algeheel inhaalverbod zou haar doel volledig voorbijschieten op een wegvak als de A2 tussen Amsterdam en Utrecht, waar niemand elkaar in de weg zit.