Op 14 augustus protesteerde FNV Bondgenoten bij bulkvervoerder Van den Bosch uit Erp.
Dit bedrijf zet veel Oost-Europese chauffeurs in die worden betaald volgens de CAO die geldt in hun eigen land. Ze zijn daardoor veel goedkoper dan Nederlandse chauffeurs.
“Hongaarse chauffeurs zeggen bij Van den Bosch meer dan 250 uur per maand te werken voor 1.400 euro”, zegt Edwin Atema van FNV Bondgenoten. ‘Van dat loon moeten ze ook hun verblijfskosten en onkosten tijdens het werk betalen.’
Van den Bosch vervoert voedingsmiddelen en chemicaliën voor bedrijven als Unilever en DSM. Chauffeurs uit Oost-Duitsland zouden bij de firma werken voor acht euro per uur, terwijl Nederlandse collega’s ruim dertien euro per uur verdienen. Volgens FNV Bondgenoten heeft het transportbedrijf in Duitsland een kantoor waar Duitse chauffeurs worden geworven om in Nederland te werken.
Regels
“Ik ben ervan overtuigd dat wij ons aan de regels houden”, zegt Peter van den Bosch, eigenaar van het transportbedrijf. “We zijn een internationaal bedrijf met veel internationale medewerkers die door heel Europa rijden. Dat is niet tegen de regels.”
Eerder constateerde FNV Bondgenoten dat transportbedrijf Butter Poolse chauffeurs drie euro per uur betaalt. Zo’n tweehonderd Poolse chauffeurs werken onder Poolse voorwaarden bij het bedrijf in Nederland. Een groot aantal Nederlandse transportbedrijven maakt volgens FNV Bondgenoten misbruik van een regel die transporteurs in staat stelt hun diensten in andere landen aan te bieden. Zo kunnen de bedrijven in Oost-Europa vestigingen openen om personeel te werven, dat vervolgens in Nederland goederen vervoert. Door die constructie vallen de buitenlandse chauffeurs niet onder de Nederlandse cao.
TLN
Een woordvoerder van TLN vindt het niet meer dan logisch dat Nederlandse transportbedrijven hun personeel uit goedkopere landen halen. “Nederland moet concurreren met buitenlands vervoer. Nederlandse chauffeurs zijn te duur.” TLN vindt het niet kwalijk dat deze chauffeurs minder betaald krijgen dan Nederlandse bestuurders. “Doordat ze in dienst zijn van een buitenlandse vestiging van een bedrijf, vallen ze onder een ander cao.”
De kantonrechter in Roermond oordeelde op 8 augustus echter dat Poolse chauffeurs die in Nederland werken hetzelfde loon moeten krijgen als hun Nederlandse collega’s. De zaak was gericht tegen Transportbedrijf Mooij Oost-Europa Services dat in Polen een uitzendbureau had opgericht dat Poolse chauffeurs aannam voor transporten in Nederland. Op die manier wilde Mooij de chauffeurs volgens de Poolse arbeidsvoorwaarden betalen.
Bron: Volkskrant