Op de komende Carrosserievakdagen in Gorinchem kun je bij Scania kennis maken met de nieuwe Euro 6-techniek.
In Gorinchem kun je de 480 pk zes cilinder-motor bewonderen in Euro 6 uitvoering. Truckstar publiceerde onlangs een korte rij-impressie hiervan.
In 2013 wordt Euro 6 verplicht voor nieuwe trucks en Scania is er snel bij om klanten te laten zien dat men de nieuwe techniek al onder de knie heeft. Ten opzichte van een Euro 5-motor, stoot een Euro 6-motor nog maar een een vijfde uit van de stikstofoxidedeeltjes. Scania heeft alle moderne techniek om tot een schone motor hier samen gebracht, maar de kern blijft dat de Zweden een inspuitsysteem hebben dat tot bijzonder hoge piekdrukken in staat is. En dat is een voornaam gegeven bij de ontwikkeling van een schone motor.
6×6 Widespread
Scania heeft onlangs een bouwvoertuig afgeleverd in een uitvoering die in de bouw even populair als gebruikelijk is, maar Scania is nog een betrekkelijke nieuweling met zo’n uitvoering. Het betreft een 6×6 met wide-spread tandemstel, een G360 CB6x6 voor de fijnproevers.
De asafstand van het tandemstel is vergroot naar 1,80 meter, waardoor het laadvermogen met vier ton is toegenomen. Deze Scania mag 23 ton in plaats van negentien ton laden. De Scania G360 van BouwCenter Floris biedt met de CG16-cabine en Scania Opticruise het nodige comfort voor z’n chauffeur. De 6×6 is door Rijkhoff Autolaadkranen voorzien van een Epsilon Q-170-Z laadkraan en een tweezijdige Vossebelt kipper.