President Obama heeft zeer ambitieuze plannen bekend gemaakt om vrachtwagens in Amerika de komende zes jaar een stuk zuiniger te maken.
Het dieselverbruik van de gemiddelde zware truck zal over zes jaar twintig procent zuiniger moeten zijn, vergeleken met de huidige verbruikscijfers van de gemiddelde trekker-oplegger. Daarmee zal ook de CO2-uitstoot met twintig procent naar beneden gaan.
Het is de eerste keer dat een Amerikaanse regering zo’n verregaande maatregel wil doorvoeren. De verwachting voor de EU is dat de Euro 7-norm, die nog niet vastgesteld is, eveneens verbruikseisen of CO2-uitstooteisen zal hebben.
Alle bedrijfsvoertuigen
De Amerikaanse plannen gelden voor alle bedrijfsvoertuigen. Al naar gelang hun grootte en inzet moeten trucks, bestelbusjes, bussen, pick up-trucks, etc, over zes jaar tussen de negen en 23 procent zuiniger zijn. Er zijn negen voertuigcategorieën opgesteld.
De plannen zijn ontwikkeld door de ministeries van Transport en van Milieu, die daarmee werden bijgestaan door verschillende partijen uit de transportsector en de milieuhoek. President Obama maakte de plannen zelf bekend in Washington op 9 augustus.
9,5 liter op honderd kilometer
Een trekker-opleggercombinatie van de komende generatie zal in 2017 vier gallon diesel op iedere honderd mijl zuiniger moeten zijn, ofwel ongeveer 9,5 liter per honderd kilometer.
De berekeningen zijn echter iets complexer dan alleen dat. Meerdere factoren spelen namelijk een rol, bijvoorbeeld het gewicht van de auto en de lading. Hoe zwaarder, hoe hoger het brandstofverbruik zal zijn.
De volgende drie factoren spelen daarom ook mee: gewichtsklasse van de truck, het cabinetype (dagcabine, slaapcabine) en de hoogte van het dak (laag, middelhoog, en hoog). Vanaf 2014 komen er tot 2018 jaarlijkse eisen, voor de negen categorieën bedrijfsvoertuigen. Hoe één en ander gecontroleerd zal worden, is nog niet duidelijk
Flexibele structuur
“Deze flexibele structuur maakt een serieuze brandstofbesparing ieder jaar mogelijk in iedere voertuigcategorie”, zo schrijven de twee ministeries in een persbericht. Maar de verwachting is dat de besparingen ergens anders dan bij de motor gezocht moeten worden.
Men zal vooral winst zoeken in banden met een lagere rolweerstand, aerodynamischere designs, (inclusief spoilers, e.d.), anti-idling systems, tegen het onnodig stationair draaien van de motor, en andere technologische snufjes.
Foto: Deze Peterbilt 587, een zware class 8-truck, stond op de DAF-stand tijdens het Truckstar Festival 2011. Dit model heeft een veel betere stroomlijn dan de ouderwetse types die de CW-waarde van een flatgebouw hebben. Bovendien staat deze 587 achter op vier super-singlebanden. Dit scheelt flink in gewicht – vier velgen tegen acht – en de rolweerstand is lager door een iets smaller loopvak vergeleken met dubbellucht.