Onze Australische collega’s melden dat Mack Australië als gevolg van nadrukkelijke verzoeken van klanten, het zestien liter blok van Volvo gaat leveren in de zwaarste modellen van Mack, de Super-Liner en de Titan.
De FH16-motor wordt daar geleverd als Mack MP10. De uitlaatgas-emissies worden in toom gehouden met behulp van een SCR-systeem, de AdBlue-techniek die Volvo nu zo’n beetje wereldwijd toepast. De sterkste variant levert 685 pk en is daarmee één van de sterkste motoren die je in Australië in een vrachtwagen kunt kopen. Dat is heel wat meer dan het Cummins ISX-blok, dat veel klanten nu nog voor hun Mack bestellen. Die levert maximaal 600 pk.
B-Triple
Leuk detail is dat de Mack Titan in road train-uitvoering een treingewicht van 260 ton mag hebben. Op het specificatieblad van de Mack Titan staat daarnaast dat je gewoon met een B-Triple kunt rijden, waarbij de tandemas Titan dus in totaal drie laadruimtes achter zich aan trekt, het gewicht verdeeld over nog eens negen assen. Af fabriek monteert Mack desgewenst brandstoftanks met een inhoud van 2700 liter. Wil je in Europa met zulke hoeveelheden diesel op pad, dan moet je toch echt eerst je ADR-papieren halen, want dan ben je een tankauto.