De A15 wordt in de toekomst doorgetrokken vanaf het huidige eind van de weg bij Bemmel richting de Duitse grens.
Minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen en en gedeputeerde Bieze van de provincie Gelderland bereikten deze week een akkoord over de ontbrekende schakel.
Verkeer afkomstig uit Rotterdam wordt nu gedwongen via de A50 en A12 naar Duitsland te rijden, of via de A325/N325, of via de A50, A73 en A77. Regionaal verkeer en internationaal verkeer zitten elkaar in de weg op deze wegen.
Tolheffing
Het doortrekken van de A15 is daarom van groot belang. Interessant detail is dat een toekomstige tolheffing onderdeel zal zijn van de financiering van het nieuwe stuk A15.
Branche-organisaties TLN en EVO steunen deze aanpak, bij wijze van uitzondering, mits er aan enkele voorwaarden wordt voldaan: Tolheffing mag alleen worden ingevoerd om de aanleg van een cruciale weg te versnellen, indien er een volwaardig tolvrij alternatief is en indien tolheffing niet op een bestaande weg wordt ingevoerd. Op basis van dit besluit lijkt dat aan deze voorwaarden wordt voldaan.
TLN en EVO hopen dat de aanleg snel begint. Over enkele jaren is de Tweede Maasvlakte gereed en zullen de internationale goederenstromen vanuit de Rotterdamse haven verder toenemen.
Foto: Waar op deze foto de pot goud staat, wordt in de toekomst het ontbrekende stuk A15 aangelegd.