Norbert Dentressangle, het grootste transportbedrijf van Frankrijk, heeft de eerste hybride vrachtauto, de Renault Premium Distribution Hybrys, in gebruik genomen.
De combinatie van een verbrandingsmotor en een elektrische motor kan volgens Renault het brandstofverbruik met twintig procent verminderen. Tussen 0 en 19 km/u doet de elektromotor het werk, daarna neemt de dieselmotor het over.
Norbert Dentressangle zet in op meer duurzaamheid, met de overtuiging dat vrachtauto’s de meest efficiënte vorm van transport blijven in het goederenvervoer. Zo’n tachtig procent van het goederenvervoer vindt immers plaats over een afstand van minder dan 200 kilometer, waarbij er meestal geen serieuze alternatieven zijn. Naast de investering in hybride vrachtauto’s wil de logistiek dienstverlener alternatieve technologieën uitproberen.
De nieuwe Premium Distribution Hybrys Tech 4×2 met 310 pk en negentien ton totaalgewicht gaat het Franse bedrijf inzetten voor de stedelijke en regionale distributie in Lyon en Parijs, onder andere voor Carrefour. De vloot van Norbert Dentressangle bestaat momenteel voor 85% uit trucks met Euro 4- of 5-motor. Het bedrijf claimt daarmee het meest moderne en milieuvriendelijke wagenpark van Europa te hebben.
Bron: TLN